La llengua escrita és
un del principals aprenentatges que es fan a l'escola. Són necessaris múltiples
materials en formes, continguts i presentacions diferents per a que l'alumnat
aconsegueixi una suficient habilitat. L'ordinador permet amb facilitar crear i
personalitzar materials de manera que s'adaptin les necessitats i interessos de
cada alumne.
Els jocs de taula són
una activitat educativa que ens permet treballar la praxis de diferents
objectius didàctics, segons el plantejament que en fem.
Els principals avantatges
de la seva utilització són que:
1. Els alumnes els
accepten com un joc, ja que hi valoren la part lúdica.
2. Els podem repetir
tantes vegades com vulguem, la qual cosa afavoreix l'adquisició dels objectius
que ens plantegem.
3. Quan els alumnes
coneixen les regles del joc el podem utilitzar fàcilment amb uns altres
continguts. Així, per exemple, una estructura com el quinto pot ser utilitzada per a l'aprenentatge de lèxic, de
la lectura o de les taules de multiplicar, entre altres.
En els jocs de taula
es treballen aspectes actitudinals que estan molt relacionats amb la
comunicació i la participació social. Cal indicar especialment en actituds, com
són:
- Esperar el torn
- Saber perdre i
guanyar
- Seguir les normes
del joc
- Poder expressar els
sentiments que sorgeixen al voltant del joc d'una manera correcta.
Els alumnes han de
comprendre que en els jocs de taula no només intervenen les habilitats dels
participants, sinó que l'atzar hi té un paper important.
Utilitzar els jocs de
taula amb objectius didàctics requereix una metodologia concreta.
1. Cal utilitzar unes
regles del joc ajustades als objectius treballats que no són les del joc
tradicional.
2. Els alumnes les
han d'entendre i utilitzar correctament.
3. El mestre/a no es
pot limitar a enumerar les normes de joc o només fer una partida de prova, sinó
que ha de participar com un jugador més, comentant les normes quan ho cregui
necessari.
4. També el mestre/a
ha de ser jutge de la partida, donant models de com jugar i exigint als altres
jugadors que segueixin la norma.
Per exemple, si s'ha
plantejat un dòmino per a treballar un lèxic, cal exigir als alumnes que
anomenin els diferents objectes que van aparellant, ja que si ho fan sense
parlar només s'estaria fent un aparellament d'iguals, sense incidir en els
objectius que el mestre s'havia proposar.
En resum, aprofitant
la motivació que els alumnes tenen per jugar podem incidir en diversos
objectius didàctics.
Aquesta premissa és
vàlida en alumnes petits i en alumnes grans, i és especialmetn remarcable en
alumnes amb dificultats d'aprenentatge, ja que ens permet plantejar-los
treballs que, d'una altra manera rebutjarien.
No hay comentarios:
Publicar un comentario