domingo, 10 de mayo de 2015

ELABORACIÓ DEL JOC: "LA BOMBA"


És un joc principalment d'exterior o d'espais amplis, que té moltes possibilitats. Aquesta activitat ens permetrà treballar l'automatització de processos que participen en la lectura, en concret la velocitat d'anomenar (RAN) i consciència sil·làbica, ja que han de dir el més ràpid possible paraules que comencin amb la síl·laba de la targeta. També és útil per treballar el vocabulari i introduir als alumnes a la lectura.

També és molt interessant perquè serveix tant per P5 com per Cicle superior i, fins i tot, educació secundària.

El material necessari per portar a terme aquesta activitat seria un temporitzador o cronòmetre, una pilota (a poder ser d'espuma perquè no faci mal a ningú) i les fitxes o targetes amb les síl·labes a treballar i el funcionament del joc es tracta de quedar "imbatut" és a dir, no "morir". I que s'ha de fer per no morir? Intentar donar una resposta ràpida ja que el temps va corrent i si estem molta estona pensant pot esclatar la bomba (quan soni el temporitzador o el cronòmetre).

El que s'ha de fer és col·locar als alumnes en rotllana. Un alumne/a començarà, tenint la pilota i agafant una carta. En aquesta carta hi haurà una síl·laba, per exemple "ma". Un cop l'alumne/a tingui la carta i l'hagi llegit, ha de dir una paraula que comenci per "ma", si ho diu correctament passarà la pilota al company/a i així fins que el temporitzador soni.

Un cop soni el temporitzador i el nen o nena tingui la pilota a la mà, representarà que li ha explotat i està ferit i per tant, queden ferits i hauran de seure al terra, però sense moure's del lloc que ocupen a la rotllana. I el joc en aquest cas finalitzarà quan només hi quedi un nen/a.

També podem jugar amb diverses variant, com que en comptes de que la paraula comenci per la síl·laba de la targeta, es pot variar i dir que la paraula ha d'acabar per aquella síl·laba o que la de contenir. Per tal de que els alumnes puguin seguir jugant si per exemple surt una síl·laba inicial que correspongui amb la del nom de l'alumne/a es poden salvar, d'aquesta manera mantindrem l'atenció dels nens durant tot el joc.  Considero que és una bona manera de que els nens aprenguin jugant de forma més divertida i motivadora.
 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario