És un joc
principalment d'exterior o d'espais amplis, que té moltes possibilitats.
Aquesta activitat ens permetrà treballar l'automatització de processos que
participen en la lectura, en concret la velocitat d'anomenar (RAN) i consciència
sil·làbica, ja que han de dir el més ràpid possible paraules que comencin amb
la síl·laba de la targeta. També és útil per treballar el vocabulari i
introduir als alumnes a la lectura.
També és molt
interessant perquè serveix tant per P5 com per Cicle superior i, fins i tot,
educació secundària.
El material
necessari per portar a terme aquesta activitat seria un temporitzador o
cronòmetre, una pilota (a poder ser d'espuma perquè no faci mal a ningú) i les
fitxes o targetes amb les síl·labes a treballar i el funcionament del joc es
tracta de quedar "imbatut" és a dir, no "morir". I que s'ha
de fer per no morir? Intentar donar una resposta ràpida ja que el temps va
corrent i si estem molta estona pensant pot esclatar la bomba (quan soni el
temporitzador o el cronòmetre).
El que s'ha de
fer és col·locar als alumnes en rotllana. Un alumne/a començarà, tenint la
pilota i agafant una carta. En aquesta carta hi haurà una síl·laba, per exemple
"ma". Un cop l'alumne/a tingui la carta i l'hagi llegit, ha de dir
una paraula que comenci per "ma", si ho diu correctament passarà la
pilota al company/a i així fins que el temporitzador soni.
Un cop soni el
temporitzador i el nen o nena tingui la pilota a la mà, representarà que li ha
explotat i està ferit i per tant, queden ferits i hauran de seure al terra,
però sense moure's del lloc que ocupen a la rotllana. I el joc en aquest cas finalitzarà
quan només hi quedi un nen/a.
També podem
jugar amb diverses variant, com que en comptes de que la paraula comenci per la
síl·laba de la targeta, es pot variar i dir que la paraula ha d'acabar per
aquella síl·laba o que la de contenir. Per tal de que els alumnes puguin seguir
jugant si per exemple surt una síl·laba inicial que correspongui amb la del nom
de l'alumne/a es poden salvar, d'aquesta manera mantindrem l'atenció dels nens
durant tot el joc. Considero que és una
bona manera de que els nens aprenguin jugant de forma més divertida i
motivadora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario