miércoles, 22 de octubre de 2014

FUNCIONS DEL PSICOPEDAGOG/A DINS L’EDUCACIÓ FORMAL



Gràcies a la pac he pogut tenir més clares les funcions que porta a terme un pedagog dins l’àmbit formal, com a exemple posaré les que porta a terme a tutora del centre on estic realitzant les pràctiques, que seria en un centre concertat on es cursen les etapes d’educació infantil, primària i secundària.
Al ser un centre on hi ha un alt percentatge d’alumnes amb necessitats educatives especials i moltes famílies en situació de risc social el treball es multiplica i cada dia és una aventura, sempre es marca un calendari, però la majoria de dies és impossible seguir-lo per les incidències que van sorgint.
En aquest cas, l’atenció a la diversitat es tracta com una de les àrees temàtiques de la orientació, però dintre del marc de la intervenció de la orientació psicopedagògica que inclou les següents àrees d’intervenció i formació de l’orientadora com l’orientació professional, orientació en els processos d’ensenyament-aprenentatge, atenció a la diversitat i orientació per a la prevenció i el desenvolupament.
I les tasques que la psicopedagoga porta a terme dins de l’àmbit formal serien les següents:
-Desenvolupar processos de diagnòstic i control de possibles pertorbacions en els processos d’ensenyament-aprenentatge que es desenvolupen a l’aula. També porta a terme un suport i assessorament al centre educatiu. Les proves que sol passar per tal de poder portar a terme un diagnòstic serien WISC-IV, T.A.L.E.C., PROLEC-R, CARAS, CANALS, MCCARTHY, EDAH (més pensada pels tutors), EPQ-J, on es valoren aprenentatges i conductes.
-Orientació als òrgans directius en el disseny d’estratègies d’atenció a la diversitat.
-Porta a terme un suport i dóna unes estratègies per a l’anàlisi de necessitats del centre, propostes en la planificació i organització d’activitats educatives, promoció de la col·laboració escola-família i orientació professional.
- També realitza una tasca de suport al professorat, informació i formació sobre tots els aspectes que incideixen en el desenvolupament de l’alumnat, assessorament a l’hora de l’agrupació dels alumnes i el tractament de la diversitat, orientació en l’elaboració d’adequacions curriculars individuals, diagnòstic, intervenció especialitzada, coordinació amb tutors i assessorament en l’elaboració de programes d’acció tutorial.
-Proporciona un suport educatiu als alumnes amb necessitats educatives especials, una atenció a les famílies dels alumnes per tal de contribuir a l’estructuració de les relacions entre tutors-famílies, orientació a les famílies sobre l’educació dels fills i potenciar la col·laboració dels pares amb el centre. Una tasca que concretament en aquest centre és força complicada.
-La psicopedagoga també porta un treball compartit i en conjunt tant amb el docent de l’aula com amb equips multidisciplinaris encarregats de participar en el tractament i educació del nen a través de la seva especialitat.
Les fases del procés d’intervenció per fer una mica de resum serien: detecció, observació, exploració, avaluació, impressió diagnòstica, orientació i derivació externa si cal.
Com a mode de conclusió considero que la tasca que es fa dintre d’un centre d’educació formal, tant la formació i la funció professional del psicopedagog, està en atendre i recolzar les necessitats educatives especials, oferint estratègies d’aprenentatge dirigides als estils cognitius i estils d’aprenentatges particulars de cada subjecte, així com a més tenint en compte les àrees afectives i socials, les quals son influents en els aprenentatges instrumentals, crec que és molt important la tasca que es porta a terme en col·laboració amb altres professionals i el fonamental recolzament que entrega a l’àmbit escolar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario