Dies abans d’iniciar les pràctiques a casa tranquil·lament vaig
marcar-me uns objectius personals que volia assolir a l’hora de fer les
pràctiques, uns d’ells a nivell molt més personal e introspectiu i uns
altres a nivell professional i d’aprenentatge.
El primer dia quan
vaig arribar al centre per iniciar el meu procés de pràctiques, vaig
estar uns minuts esperant a la tutora i quan va arribar va agafar el seu
calendari on s’apunten tant els alumnes com els professors que volen
tenir una sessió amb ella i vam anar cap al despatx.
I he titulat
la meva segona entrada al blog com aprenent des del primer dia, ja que
només començar vam tenir una reunió amb una tutora de P5 amb la qual vam
estar parlant d’uns quants casos i d’un en particular, del qual em vaig
estar mirant l’historial . Concretament l’Àngel que actualment té 5
anys és un nen d’ètnia gitana, amb una família por participativa, amb
certs problemes dins l’àmbit familiar que tampoc ajuden a l’estat del
nen. Aquest nen, presenta un trastorn generalitzat del desenvolupament
amb un trastorn d’espectre autista (TEA), amb una agressivitat bastant
important cap als seus companys. També és un nen que constantment crida,
diu paraules malsonants, i demana per sa mare durant tot el temps que
es passa a l’aula.
Per tal de millorar la situació dins de l’aula
de l’Àngel i que pugui seguir un procés d’ensenyament-aprenentatge
adaptat a les seves necessitats educatives es planteja des d’inici de
curs que el nen estigui molt a prop de la mestra, no fer-li gaire cas en
relació al tema de la mare, se li ha fet un calendari especial amb
imatges per tal de que el nen entengui i sàpiga què ha de fer a classe i
quines assignatures li toquen durant tot el dia. Quan s’ha creat algun
moment desagradable en el qual el nen insulta o pega a la resta de
companys se’l porta a una altre classe perquè entengui el que està fent.
En
l’actualitat és un nen que en relació a l’aprenentatge de la
lectoescriptura, coneix les lletres i reconeix i llegeix els noms i
cognoms dels seus companys, també perquè és molt més visual, i s’ha
plantejat que el mètode global seria el més adequat pel seu aprenentatge
i les seves necessitats. I tant d’anglès com de grafisme és un nen que
va força bé. És un nen que anava al CDIAP i va deixar d’anar per
qüestions econòmiques.
Amb l’Àngel es segueix un pla
individualitzar en el qual s’han d’incloure el que es fa, les
modificacions i com es porta a terme, un pla que han de seguir tant les
vetlladores com tots els mestres que li donin classe. El pla
individualitzat es porta a terme ja que el nen presenta un trastorn
generalitzat del comportament, i en aquest pla es té en compte les
etapes més primerenques, en un primer estudi el nen presentava ecolàlies
i obsessions, amb un trastorn generalitzat del desenvolupament, per
aquest motiu es planteja potenciar el desenvolupament global del infant,
estimular les capacitats cognitives, ajudar a la autonomia del nen i la
diferenciació, el reconeixement d’emocions i potenciar les seves
capacitats comunicatives i de relació amb l’altre. També presentava un
retard amb un possible autisme, ja que presenta una conducta obsessiva,
està absent a l’aula, no escolta, no para atenció, té la mirada perduda,
conducta agressiva, no manté una conversa coherent.
Com és un cas que aniré treballant durant el temps de pràctiques, volia detallar-lo una miqueta.
A
part d’aquesta reunió amb la tutora de P5 que va donar força de si,
també vaig estar observant informes d’altres nens i vaig estar parlant
amb la tutora sobre les proves que passaven als nens com TALEC, PLON,
McCarthy, Proves psicopedagògiques CANALS, Test de les cares, proves que
en posteriors sessions aniria veient el funcionament.
Posterior a
mirar informes d’altres nens, conèixer altres casos importants, iniciar
un contacte amb les proves que passa als nens, vam tenir un altre
reunió amb un tutor de sisè, molt i molt interessant, ja que és un
mestre que actualment es troba dins de l’aula amb 8 casos de nens amb
necessitats educatives especials, amb casos força especials.
Concretament ens vam centrar en el cas del Juan, un nen amb un retard
diagnosticat bastant important, ja que no sap reconèixer les lletres
correctament, no sap llegir ni escriure, tampoc sap diferenciar entre
sumar i restar. Un cas que queda pendent per començar a passar-li proves
al dia següent per tal de poder realitzar un pla individualitzat.
Com
veureu, un primer dia molt profitós en el qual he conegut dos casos en
els que estaré força vinculada portant a terme observacions i passant
algunes proves. També m’ha servit de molt les converses amb els tutors
per tal de veure què fan a l’aula quan es troben amb nens amb aquestes
necessitats educatives. Perquè sempre la teoria és molt maca, però on
realment s’ha de treballar i molt, és a la pràctica. Cada nen pot
aprendre dintre de les seves necessitats i adaptant els materials al seu
nivell, aquí és on entra la funció i el paper del psicopedagog i on
podem fer moltes coses perquè la vida i l’educació d’aquests nens
millori molt amb la col·laboració directa dels mestres, vetlladors,
mestres d’educació especial i la família.
No hay comentarios:
Publicar un comentario