martes, 14 de octubre de 2014

APRENENT DES DEL PRIMER DIA

Dies abans d’iniciar les pràctiques a casa tranquil·lament vaig marcar-me uns objectius personals que volia assolir a l’hora de fer les pràctiques, uns d’ells a nivell molt més personal e introspectiu i uns altres a nivell professional i d’aprenentatge.
El primer dia quan vaig arribar al centre per iniciar el meu procés de pràctiques, vaig estar uns minuts esperant a la tutora i quan va arribar va agafar el seu calendari on s’apunten tant els alumnes com els professors que volen tenir una sessió amb ella i vam anar cap al despatx.
I he titulat la meva segona entrada al blog com aprenent des del primer dia, ja que només començar vam tenir una reunió amb una tutora de P5 amb la qual vam estar parlant d’uns quants casos i d’un en particular, del qual em vaig estar mirant l’historial . Concretament l’Àngel que actualment té 5 anys és un nen d’ètnia gitana, amb una família por participativa, amb certs problemes dins l’àmbit familiar que tampoc ajuden a l’estat del nen. Aquest nen, presenta un trastorn generalitzat del desenvolupament amb un trastorn d’espectre autista (TEA), amb una agressivitat bastant important cap als seus companys. També és un nen que constantment crida, diu paraules malsonants, i demana per sa mare durant tot el temps que es passa a l’aula.
Per tal de millorar la situació dins de l’aula de l’Àngel i que pugui seguir un procés d’ensenyament-aprenentatge adaptat a les seves necessitats educatives es planteja des d’inici de curs que el nen estigui molt a prop de la mestra, no fer-li gaire cas en relació al tema de la mare, se li ha fet un calendari especial amb imatges per tal de que el nen entengui i sàpiga què ha de fer a classe i quines assignatures li toquen durant tot el dia. Quan s’ha creat algun moment desagradable en el qual el nen insulta o pega a la resta de companys se’l porta a una altre classe perquè entengui el que està fent.
En l’actualitat és un nen que en relació a l’aprenentatge de la lectoescriptura, coneix les lletres i reconeix i llegeix els noms i cognoms dels seus companys, també perquè és molt més visual, i s’ha plantejat que el mètode global seria el més adequat pel seu aprenentatge i les seves necessitats. I tant d’anglès com de grafisme és un nen que va força bé. És un nen que anava al CDIAP i va deixar d’anar per qüestions econòmiques.
Amb l’Àngel es segueix un pla individualitzar en el qual s’han d’incloure el que es fa, les modificacions i com es porta a terme, un pla que han de seguir tant les vetlladores com tots els mestres que li donin classe. El pla individualitzat es porta a terme ja que el nen presenta un trastorn generalitzat del comportament, i en aquest pla es té en compte les etapes més primerenques, en un primer estudi el nen presentava ecolàlies i obsessions, amb un trastorn generalitzat del desenvolupament, per aquest motiu es planteja potenciar el desenvolupament global del infant, estimular les capacitats cognitives, ajudar a la autonomia del nen i la diferenciació, el reconeixement d’emocions i potenciar les seves capacitats comunicatives i de relació amb l’altre. També presentava un retard amb un possible autisme, ja que presenta una conducta obsessiva, està absent a l’aula, no escolta, no para atenció, té la mirada perduda, conducta agressiva, no manté una conversa coherent.
Com és un cas que aniré treballant durant el temps de pràctiques, volia detallar-lo una miqueta.

A part d’aquesta reunió amb la tutora de P5 que va donar força de si, també vaig estar observant informes d’altres nens i vaig estar parlant amb la tutora sobre les proves que passaven als nens com TALEC, PLON, McCarthy, Proves psicopedagògiques CANALS, Test de les cares, proves que en posteriors sessions aniria veient el funcionament.
Posterior a mirar informes d’altres nens, conèixer altres casos importants, iniciar un contacte amb les proves que passa als nens, vam tenir un altre reunió amb un tutor de sisè, molt i molt interessant, ja que és un mestre que actualment es troba dins de l’aula amb 8 casos de nens amb necessitats educatives especials, amb casos força especials. Concretament ens vam centrar en el cas del Juan, un nen amb un retard diagnosticat bastant important, ja que no sap reconèixer les lletres correctament, no sap llegir ni escriure, tampoc sap diferenciar entre sumar i restar. Un cas que queda pendent per començar a passar-li proves al dia següent per tal de poder realitzar un pla individualitzat.
Com veureu, un primer dia molt profitós en el qual he conegut dos casos en els que estaré força vinculada portant a terme observacions i passant algunes proves. També m’ha servit de molt les converses amb els tutors per tal de veure què fan a l’aula quan es troben amb nens amb aquestes necessitats educatives. Perquè sempre la teoria és molt maca, però on realment s’ha de treballar i molt, és a la pràctica. Cada nen pot aprendre dintre de les seves necessitats i adaptant els materials al seu nivell, aquí és on entra la funció i el paper del psicopedagog i on podem fer moltes coses perquè la vida i l’educació d’aquests nens millori molt amb la col·laboració directa dels mestres, vetlladors, mestres d’educació especial i la família.

No hay comentarios:

Publicar un comentario