Com us vaig
comentar en un post anterior, vaig iniciar el contacte amb proves psicopedagògiques
com el T.A.L.E.C., a part d’aquesta també he pogut observar les proves WISC-IV,
R Canals, CARAS, Prolec-R, Raven, McCarthy, EPQ-J. I us explicaré una mica
perquè serveixen cada una d’elles.
El WISC-IV, és una prova que avalua la
capacitat global i quatre dominis específics d’intel·ligència que permeten un
anàlisi més precís i profund dels processos cognitius. L’estructura del WISC-IV
està formada per 15 proves (10 principals i 5 opcionals) mitjançant les quals
s’obté un perfil de puntuacions escalars, un CI total i 4 índexs: Comprensió
verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament.
També permet
comparar el rendiment en els diferents índex i proves, detectar punts forts i
febles i realitzar un anàlisi de processament. La informació obtinguda
mitjançant la prova és important per avaluar eficaçment dificultats
d’aprenentatge, funcions executives, lesions cerebral traumàtiques, altes
capacitats, discapacitat intel·lectual i altres alteracions mèdiques i neurològiques. Es porta a terme a nens
d’edats compreses entre els 6 i els 16 anys.
R CANALS, destinades a nens entre 6 i
9 anys, són uns proves psicopedagògiques
dels aprenentatges instrumentals (llengua y matemàtiques). Dins els aspectes de
llengua i concretament relacionats amb l’escriptura es porta a terme un dictat
i s’avalua l’ortografia.
CARAS, és un test de percepció de
diferències que avalua l’aptitud per percebre de forma ràpida i correcta,
semblances i diferències.
En aquesta prova es presenta un full amb dibuixos
esquemàtics de cares que difereixen en la boca, ulls, nas o cabell. Aquest test
acostuma a utilitzar-se per a valorar l’atenció del subjecte i unida a altres
proves semblants, representa una eina molt útil en l’avaluació d’infants amb
dèficit d’atenció.
PROLEC-R, aquesta prova té com a
objectiu avaluar no només la capacitat lectora global sinó, sobretot, els
processos cognitius implicats i les estratègies utilitzades. La bateria consta
de sis tasques agrupades en tres blocs, corresponents a cada un dels principals
processos que componen el sistema de lectura: lèxic, sintàctic i semàntic.
Les sis proves de la bateria tenen diversa dificultat i
van dirigides a apreciar processos diferents: emparellament dibuix-oració,
comprensió de textos, estructura d’un text, lectura de paraules, lectura de
pseudoparaules i signes de puntuació. Les tres primeres proves poden aplicar-se
col·lectivament; les tres restants requereixen d’una aplicació individual. Està
destinada a nens de 10 a 16 anys.
RAVEN, una prova a partir de 6
anys, el test Raven consisteix a trobar la peça que falta en una sèrie de
figures que s’aniran mostrant. S’ha d’analitzar la sèrie que se li presenta i
seguint la seqüència horitzontal i vertical, escollir una de les sis peces
suggerides, la que encaixi perfectament en els dos sentits, tant en
l’horitzontal com en el vertical. Per deduir la peça que falta s’utilitzen
habilitats perceptuals d’observació i raonament analògic, s’englobaria dins de
les proves d’intel·ligència.
McCARTHY, destinada a nens de 2 a 8,5
anys. Amb aquesta prova es porta a terme una avaluació de les aptituds
cognoscitives i psicomotores del nen a través d’una àmplia sèrie de tasques de
tipus lúdic. Està integrada per 18 tests que donen lloc a 6 subescales: verbal
(que aprecia la maduresa dels conceptes verbals en el nen i la seva aptitud
expressiva), perceptiu-manipulativa (que avalua la capacitat de raonament a
través de tasques lúdic-manipulatives), quantitativa (que mesura la facilitat
en el maneig i comprensió de conceptes quantitatius i símbols numèrics),
memòria (que aprecia diversos aspectes de l’aptitud motora), motricitat (que
avalua diversos aspectes de l’aptitud motora), general cognitiva (formada per
tots els tests que s’inclouen en les subescales verbal, perceptiu-manipulativa
i quantitativa, ofereix una avaluació dels processos mentals cognoscitius de
tipus general.
EPQ-J, és un qüestionari de
personalitat per nens i també hi ha una versió per adults, la de nens consta de
81 ítems i és un qüestionari molt utilitzat per al diagnòstic i estudi de casos
clínics, problemes de conducta i orientació escolar.
La correcció es realitza a través d’un exemplar auto
corregible que permet una correcció àgil i fiable.
A continuació us mostraré unes imatges del qüestionari
CANALS, d’un Wisc-IV, d’un PROLEC-R i un CARAS, perquè tingueu un exemple
gràfic de com son les proves de les quals he parlat en aquest post.
No hay comentarios:
Publicar un comentario