martes, 14 de octubre de 2014

APROXIMACIÓ A DIVERSES PROVES



Com us vaig comentar en un post anterior, vaig iniciar el contacte amb proves psicopedagògiques com el T.A.L.E.C., a part d’aquesta també he pogut observar les proves WISC-IV, R Canals, CARAS, Prolec-R, Raven, McCarthy, EPQ-J. I us explicaré una mica perquè serveixen cada una  d’elles.
El WISC-IV, és una prova que avalua la capacitat global i quatre dominis específics d’intel·ligència que permeten un anàlisi més precís i profund dels processos cognitius. L’estructura del WISC-IV està formada per 15 proves (10 principals i 5 opcionals) mitjançant les quals s’obté un perfil de puntuacions escalars, un CI total i 4 índexs: Comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament.
També permet comparar el rendiment en els diferents índex i proves, detectar punts forts i febles i realitzar un anàlisi de processament. La informació obtinguda mitjançant la prova és important per avaluar eficaçment dificultats d’aprenentatge, funcions executives, lesions cerebral traumàtiques, altes capacitats, discapacitat intel·lectual i altres alteracions mèdiques i  neurològiques. Es porta a terme a nens d’edats compreses entre els 6 i els 16 anys.
R CANALS, destinades a nens entre 6 i 9 anys,  són uns proves psicopedagògiques dels aprenentatges instrumentals (llengua y matemàtiques). Dins els aspectes de llengua i concretament relacionats amb l’escriptura es porta a terme un dictat i s’avalua l’ortografia.
CARAS, és un test de percepció de diferències que avalua l’aptitud per percebre de forma ràpida i correcta, semblances i diferències.
En aquesta prova es presenta un full amb dibuixos esquemàtics de cares que difereixen en la boca, ulls, nas o cabell. Aquest test acostuma a utilitzar-se per a valorar l’atenció del subjecte i unida a altres proves semblants, representa una eina molt útil en l’avaluació d’infants amb dèficit d’atenció.
PROLEC-R, aquesta prova té com a objectiu avaluar no només la capacitat lectora global sinó, sobretot, els processos cognitius implicats i les estratègies utilitzades. La bateria consta de sis tasques agrupades en tres blocs, corresponents a cada un dels principals processos que componen el sistema de lectura: lèxic, sintàctic i semàntic.
Les sis proves de la bateria tenen diversa dificultat i van dirigides a apreciar processos diferents: emparellament dibuix-oració, comprensió de textos, estructura d’un text, lectura de paraules, lectura de pseudoparaules i signes de puntuació. Les tres primeres proves poden aplicar-se col·lectivament; les tres restants requereixen d’una aplicació individual. Està destinada a nens de 10 a 16 anys.
RAVEN, una prova a partir de 6 anys, el test Raven consisteix a trobar la peça que falta en una sèrie de figures que s’aniran mostrant. S’ha d’analitzar la sèrie que se li presenta i seguint la seqüència horitzontal i vertical, escollir una de les sis peces suggerides, la que encaixi perfectament en els dos sentits, tant en l’horitzontal com en el vertical. Per deduir la peça que falta s’utilitzen habilitats perceptuals d’observació i raonament analògic, s’englobaria dins de les proves d’intel·ligència.
McCARTHY, destinada a nens de 2 a 8,5 anys. Amb aquesta prova es porta a terme una avaluació de les aptituds cognoscitives i psicomotores del nen a través d’una àmplia sèrie de tasques de tipus lúdic. Està integrada per 18 tests que donen lloc a 6 subescales: verbal (que aprecia la maduresa dels conceptes verbals en el nen i la seva aptitud expressiva), perceptiu-manipulativa (que avalua la capacitat de raonament a través de tasques lúdic-manipulatives), quantitativa (que mesura la facilitat en el maneig i comprensió de conceptes quantitatius i símbols numèrics), memòria (que aprecia diversos aspectes de l’aptitud motora), motricitat (que avalua diversos aspectes de l’aptitud motora), general cognitiva (formada per tots els tests que s’inclouen en les subescales verbal, perceptiu-manipulativa i quantitativa, ofereix una avaluació dels processos mentals cognoscitius de tipus general.
EPQ-J, és un qüestionari de personalitat per nens i també hi ha una versió per adults, la de nens consta de 81 ítems i és un qüestionari molt utilitzat per al diagnòstic i estudi de casos clínics, problemes de conducta i orientació escolar.
La correcció es realitza a través d’un exemplar auto corregible que permet una correcció àgil i fiable.

A continuació us mostraré unes imatges del qüestionari CANALS, d’un Wisc-IV, d’un PROLEC-R i un CARAS, perquè tingueu un exemple gràfic de com son les proves de les quals he parlat en aquest post.

No hay comentarios:

Publicar un comentario