lunes, 15 de diciembre de 2014

CONCLUSIONS


Com a resum de les meves pràctiques, puc dir que han estat molt profitoses pel meu coneixement i per la meva formació.

Quan vaig escollir el centre ja pensava que aprendria molt per la tipologia de centre que és, pel tipus de família i d'alumne amb el que treballen i perquè ja coneixia una mica el centre per haver treballat fa anys com a vetlladora i no m'equivocava.

Actualment des del Departament d'Orientació del Centre Sagrat Cor del Besòs hi ha molts nens amb diverses necessitats educatives especials. Des del principi vaig estar molt ben adaptada dins del centre per part de tots els professionals, també degut a que havia estat treballant al centre feia uns anys i coneixia a alguns professionals del centre.

Un cop pactades les pràctiques amb la tutora, des del primer moment ja vaig començar  a participar activament en les observacions a classe, les entrevistes amb els nens i amb els tutors, vaig començar a conèixer les proves que se'ls hi passaven als nens per valorar els seus coneixements i les seves necessitats educatives que juntament amb les entrevistes amb altres professionals, com la psicòloga de l'E.A.P, m'han anat aportant un coneixement molt important en aquest procés d'ensenyament-aprenentatge que són les pràctiques.

Juntament amb la meva tutora Mercè, hem estat valorant quines tasques s'haurien de portar a terme per tractar de la millor manera les necessitats educatives dels nens/es. Concretament hem treballat amb nens amb TEA (trastorn de l'espectre autista), nens amb síndrome d'Asperger,  TDAH (trastorn per dèficit d'atenció e hiperactivitat),  nens i nenes amb trastorn negativista desafiant, nens dislèxics, amb retard cognitiu important, etc.  I el que hem estat intentant fer un treball col·laboratiu amb la resta de professionals que intervenen en el procés d'ensenyament-aprenentatge dels nens i nenes, amb les famílies (una tasca que en aquesta escola és força complicada, ja que les famílies són molt poc col·laboradores), amb professionals de centres externs en els quals estan derivats els alumnes.

Personalment, el que he considerat molt profitós per la meva experiència i la meva formació ha estat el treball col·laboratiu amb altres professionals.  Un treball molt  important per tal de poder pal·liar les necessitats educatives especials dels nens/es.  Si que un cop es treballa amb diversos professionals també es veu la realitat que és que no sempre tothom té bona relació amb els seus companys, que no tothom està conforme amb la forma d'ensenyar d'altres companys, que no hi ha la relació i la coordinació que hi hauria d'haver i d'aquesta manera també he aprés que no tot és tan idealista, que no sempre tot és tan maco ni tan fàcil de fer, i que s'ha de portar a terme un treball costós perquè la coordinació sigui adequada pel bé dels nens/es.

El treball conjunt que es porta a terme a l'escola per fer una atenció individualitzada i una atenció a la diversitat és molt important per l'aprenentatge dels nens, s'intenta que tots els nens tinguin l'atenció que necessiten per tal d'aprendre de la millor manera i que les seves necessitats educatives no els hi perjudiquin en el seu aprenentatge.  El fet de que sigui un centre amb un gran nombre d'immigrants, fa que s'hagi de tenir en compte que aquests nens no es quedin enrere en els seus aprenentatges per culpa de no conèixer ni dominar la llengua.

M'ha encantat el poder fer observacions a diverses aules, perquè he pogut reconèixer a nens que tenen algun tipus de dificultat, he conegut diverses formes d'ensenyament, com aplicar la teoria a la pràctica per exemple en el cas d'haver de tractar amb un nen amb TEA, què s'ha de fer i quines pautes seguir pel bé de l'aprenentatge del nen. 

Com a valoració de les pràctiques, jo les valoraria molt positivament, degut a que considero que he aprés molt en relació a les tasques que portaria a terme un psicopedagog en un centre educatiu (qüestió que vaig plantejar en una entrada del blog) i tot el que he anant aprenent, ho valoro positivament perquè em servirà pel meu futur, per quan hagi de treballar com a psicopedagoga.

He aprés a realitzar observacions, a conèixer les diverses proves que es poden passar als nens per tal de conèixer les necessitats educatives que tenen, a com coordinar un equip educatiu per treballar de forma col·laborativa pel bé de l'aprenentatge del nen, també he aprés a com detectar als nens/es amb necessitats educatives especials, a com treballar amb professionals, nens i famílies, els passos que s'han de seguir per tal de derivar a un nen/a a un centre extern, quins materials serien necessaris o més adequats per tal de poder portar a terme una educació més individualitzada, com atendre a la diversitat, etc. I realment obtindre aquesta formació ho valoro molt positivament, gràcies a la meva tutora com a la resta de professionals amb els que hem col·laborat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario