Com a resum de les meves pràctiques, puc dir
que han estat molt profitoses pel meu coneixement i per la meva formació.
Quan vaig escollir el centre ja pensava que
aprendria molt per la tipologia de centre que és, pel tipus de família i
d'alumne amb el que treballen i perquè ja coneixia una mica el centre per haver
treballat fa anys com a vetlladora i no m'equivocava.
Actualment des del Departament d'Orientació
del Centre Sagrat Cor del Besòs hi ha molts nens amb diverses necessitats
educatives especials. Des del principi vaig estar molt ben adaptada dins del
centre per part de tots els professionals, també degut a que havia estat
treballant al centre feia uns anys i coneixia a alguns professionals del
centre.
Un cop pactades les pràctiques amb la tutora,
des del primer moment ja vaig començar a
participar activament en les observacions a classe, les entrevistes amb els
nens i amb els tutors, vaig començar a conèixer les proves que se'ls hi
passaven als nens per valorar els seus coneixements i les seves necessitats
educatives que juntament amb les entrevistes amb altres professionals, com la
psicòloga de l'E.A.P, m'han anat aportant un coneixement molt important en
aquest procés d'ensenyament-aprenentatge que són les pràctiques.
Juntament amb la meva tutora Mercè, hem estat
valorant quines tasques s'haurien de portar a terme per tractar de la millor
manera les necessitats educatives dels nens/es. Concretament hem treballat amb
nens amb TEA (trastorn de l'espectre autista), nens amb síndrome d'Asperger, TDAH (trastorn per dèficit d'atenció e
hiperactivitat), nens i nenes amb
trastorn negativista desafiant, nens dislèxics, amb retard cognitiu important,
etc. I el que hem estat intentant fer un
treball col·laboratiu amb la resta de professionals que intervenen en el procés
d'ensenyament-aprenentatge dels nens i nenes, amb les famílies (una tasca que
en aquesta escola és força complicada, ja que les famílies són molt poc
col·laboradores), amb professionals de centres externs en els quals estan derivats
els alumnes.
Personalment, el que he considerat molt
profitós per la meva experiència i la meva formació ha estat el treball
col·laboratiu amb altres professionals.
Un treball molt important per tal
de poder pal·liar les necessitats educatives especials dels nens/es. Si que un cop es treballa amb diversos
professionals també es veu la realitat que és que no sempre tothom té bona
relació amb els seus companys, que no tothom està conforme amb la forma
d'ensenyar d'altres companys, que no hi ha la relació i la coordinació que hi
hauria d'haver i d'aquesta manera també he aprés que no tot és tan idealista,
que no sempre tot és tan maco ni tan fàcil de fer, i que s'ha de portar a terme
un treball costós perquè la coordinació sigui adequada pel bé dels nens/es.
El treball conjunt que es porta a terme a
l'escola per fer una atenció individualitzada i una atenció a la diversitat és
molt important per l'aprenentatge dels nens, s'intenta que tots els nens
tinguin l'atenció que necessiten per tal d'aprendre de la millor manera i que
les seves necessitats educatives no els hi perjudiquin en el seu
aprenentatge. El fet de que sigui un
centre amb un gran nombre d'immigrants, fa que s'hagi de tenir en compte que
aquests nens no es quedin enrere en els seus aprenentatges per culpa de no
conèixer ni dominar la llengua.
M'ha encantat el poder fer observacions a
diverses aules, perquè he pogut reconèixer a nens que tenen algun tipus de
dificultat, he conegut diverses formes d'ensenyament, com aplicar la teoria a
la pràctica per exemple en el cas d'haver de tractar amb un nen amb TEA, què
s'ha de fer i quines pautes seguir pel bé de l'aprenentatge del nen.
Com a valoració de les pràctiques, jo les
valoraria molt positivament, degut a que considero que he aprés molt en relació
a les tasques que portaria a terme un psicopedagog en un centre educatiu
(qüestió que vaig plantejar en una entrada del blog) i tot el que he anant
aprenent, ho valoro positivament perquè em servirà pel meu futur, per quan hagi
de treballar com a psicopedagoga.
He aprés a realitzar observacions, a conèixer
les diverses proves que es poden passar als nens per tal de conèixer les
necessitats educatives que tenen, a com coordinar un equip educatiu per
treballar de forma col·laborativa pel bé de l'aprenentatge del nen, també he
aprés a com detectar als nens/es amb necessitats educatives especials, a com
treballar amb professionals, nens i famílies, els passos que s'han de seguir per
tal de derivar a un nen/a a un centre extern, quins materials serien necessaris
o més adequats per tal de poder portar a terme una educació més
individualitzada, com atendre a la diversitat, etc. I realment obtindre aquesta
formació ho valoro molt positivament, gràcies a la meva tutora com a la resta
de professionals amb els que hem col·laborat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario