Etimològicament la paraula dislèxia vol dir
aproximadament dificultats de llenguatge. En l'acceptació actual es refereix a
problemes de lectura, trastorn en l'adquisició de la lectura.
Una primera definició de la dislèxia és la
que ens diu que és el problema per aprendre a llegir que presenten els nens amb
un coeficient intel·lectual normal i no apareixen altres problemes físics o
psicològics que poden explicar aquestes dificultats.
Segons algunes estadístiques, la dislèxia
afecta en major o menor grau a un 10% o un 15% de la població escolar i adulta.
Afecta en igual mida a nens i nenes, encara que jo personalment en les
pràctiques que estic portant a terme, he vist moles més nens que nenes. Potser
tindria a veure amb el fet que les dones en general tenen un major
desenvolupament en l'àrea del llenguatge que els homes. Hi ha un consens entre
els estudis realitzats en que entre un 4 i un 5% dels nens presenten problemes
greus d'aprenentatge de la lectura, amb la conseqüent dificultat en
l'escriptura.
Donada la generalització de l'ensenyament a tota la població de forma obligatòria i l'ús prioritari de la
lectura i l'escriptura com a mitjancers de l'ensenyament, la quantitat de nens
que tenen dificultats escolar per aquest motiu és un factor rellevant a tenir
en compte per l'ensenyant. Segons les estadístiques, es pot esperar que en cada
aula de 25 alumnes hi hagi almenys un nen amb dificultats d'aprenentatge.
M. Thomson dona una bona
definició: "es una grave dificultad con la forma escrita del lenguaje, que
es independiente de cualquier causa intelectual, cultural y emocional. Se
caracteriza porque las adquisiciones del individuo en el ámbito de la lectura,
la escritura y el deletreo, están muy por debajo del nivel esperado en función
de su inteligencia y de su edad cronológica. Es un problema de índole
cognitivo, que afecta a aquellas habilidades lingüísticas asociadas con la
modalidad escrita, particularmente el paso de la modalidad escrita,
particularmente el paso de la codificación visual a la verbal, la memoria a
corto plazo, la percepción de orden y la secuaneicación".
Dins de l'experiència
que estic obtenint a través de les pràctiques, ens referim a dislèxia només
quan es compleix la definició senzilla, seria el nen o nena que no aprèn a
llegir, amb intel·ligència normal i cap altre problema que expliqui la
dificultat. En relació al que he llegit
sobre aquest tema i l'experiència formativa, m'he trobat amb professionals
contraris a donar aquest diagnòstic i prefereixen parlar d'inmaduresa, del que
alguna manera seria la dislèxia "evolutiva" o "madurativa" o senzillament la
falta de maduresa per a assolir els aprenentatges, donada la variabilitat
individual i la distribució normal de la població escolar d'acord a la
anomenada "campana de Gauss". Sens dubte també considero que moltes
vegades considerant aquest diagnòstic es perd un temps preciós per a la
intervenció amb aquests nens i el tracte adequat al seu problema, ja que els
nens es poden crear un autoconcepte d'ells mateixos degut a aquestes dificultats.
Sent la dislèxia en
principi un problema d'aprenentatge , acaba per crear una personalitat
característica que a l'aula es fa notar o bé per la inhibició i el retraiment o
bé per l'aparició de conductes disruptives, parlar, barallar-se, no
treballar..., com a formes d'obtenir el reconeixement que no pot aconseguir
pels seus resultats escolars.
La dislèxia va relacionada en ocasions a altres
problemes d'aprenentatge escolar, com la disgrafia (que seria la dificultat en
el traç correcte de les lletres, en el paral·lelisme de les línies, el tamany
de les lletres, en la pressió de l'escriptura) i en fases posteriors apareixen
la disotografia (dificultats per a l'ús correcte de les regles d'ortografia,
des de les que s'anomenen d'ortografia natural fins a nivells més complexes).
En ocasions, la dislèxia també va relacionada amb dificultats de pronunciació,
amb major incidència en la dificultat de pronunciació de paraules noves,
llargues o que contenguin combinacions de lletres del tipus que produeixen
dificultats en la lectura.
Dins de l'aula la
dislèxia es pot detectar inicialment pel retràs en l'aprenentatge de la
lectoescriptura, les peculiaritats que es donen quan aconsegueix iniciar
l'aprenentatge, la lentitud, la tendència al deletreig, la dificultat en la
comprensió lectora degut a la falta de ritme, l'absència de puntuació. A mesura
que els cursos passen, els problemes s'aguditzen, ja que l'estudi, i el treball
escolar en general es basen en les habilitats que el nen no té i es va
retrassant progressivament. Així, la dificultat lectora, la falta de
comprensió, comporten uns mals resultats escolars, mal autoconcepte, actituds
de desgana i conductes en ocasions, disruptives, pertorbadores del bon
funcionament del clima de l'aula. El problema que ocorre amb freqüència és que
al nen se li tracta de distret, mandrós i se li atribueix a aquestes
característiques un mal funcionament escolar, se'l pressiona perquè treballi,
mantingui l'atenció, i d'alguna manera menys preant-lo per la seva incapacitat
per aprendre. Però s'ha de tenir en compte que és algo que el nen no pot
controlar voluntàriament i que s'ha de tractar el problema.
Bibliografía:
"Dislexia. Aspectos psicológicos y neurológicos". Frank H. Duffy, Norman Geschwind. Editorial Labor-1988.
"Dislexia, disortografía, disgrafía". Rosa Ma. Ribas Torres y Pilar Fernández Fernández. Ediciones Pirámide-1997.
"Dislexia. Su naturaleza, evaluación y tratamiento". Thomson, M.E. Editorial Alianza Psicología, 1992(1984).
Webgrafía
http://www.disfam.org/dislexia/ Web de l'associació de dislèxics d'Argentina i República Dominicana. Molt útil pels recursos que ofereix i sobretot pels recursos d'inclusió.
http://www.fedis.org/ Federació Espanyola de Dislèxics.
http://www.psicopedagogia.com/dislexia Una página web molt útil per la infomació que ofereix sobre la dislèxia, les etapes educatives i en què consisteix i quin tractament es pot oferir.
http://www.familiaysalud.es/nos-preocupa-que/que-es-la-dislexia Una página pensada per pares on explica de forma molt entenedora perquè tothom ho pugui entendre en què consisteix la dislèxia, símptomes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario