En aquests moments volia fer aquesta entrada
parlant del mètode TEACCH ja que estic fent una recerca de materials per alumnes
amb autisme. El mètode TEACCH (Tractament i Educació de Nens amb Autisme i
altres Problemes de Comunicació), es basa fonamentalment en la Estructura i les
ajudes visuals, aquesta metodologia és molt adequada en el treball diari amb
els alumnes amb autisme, especialment en la organització de les Aules Obertes i
aules específiques que escolaritzen alumnes amb Trastorns de l'Espectre Autista
(TEA).
Mètode TEACCH que en anglès és l'abreviació de
les sigles Treatment and Education of Autistic related Communication
Handicapped Children). L'objectiu principal d'aquest programa és l'atenció integral
de la persona amb TEA i la seva família, per tal de que puguin viure i
treballar de forma efectiva a casa, a l'escola i a la comunitat, reduint i
millorant els comportaments autistes. L'aplicació d'aquesta metodologia a
l'escola es centra en desenvolupar el treball autònom de l'alumne.
El principis en els quals estaria fonamentat
aquest mètode, segons Schopler serien els següents:
- Adaptació òptima.
- Col·laboració entre pares i professionals.
- Intervenció eficaç.
- Èmfasi sobre la teoria cognitiva i
conductual.
- Assessorament i diagnòstic precoç.
- Ensenyament estructurat amb mitjans
audiovisuals.
- Entrenament multidisciplinari en el model
generalista.
Els elements importants del mètode TEACCH
serien els següents:
1. Ensenyança estructurada. En contextos
organitzats, l'alumne entén millor les situacions i les expectatives, donant
sentint a les activitats que desenvolupa. Amb això el que es fa es que es facilita l'aprenentatge de l'alumne ja que
estem utilitzant la modalitat visual, que és la que millor entenen els alumnes amb
TEA, i per tant, d'aquesta estem possibilitant la reducció dels problemes de
conducta i enfrontaments personals.
Es fan servir els següents nivells
d'estructura: Estructura física (contextos amb significat), horaris
individuals, sistema de treball (desenvolupant un treball independent,
d'esquerra a dreta, de dalt a baix, emparellant colors, utilitzant lletres i números), rutines i
estratègies i ajudes visuals.
2. Activitats molt marcades i
estructurades visualment: organització
visual. L'alumne sap exactament què fer, quan ho ha de fer, sap quan ha
finalitzat la seva tasca i també que passarà després.
3. Ensenyament 1 a 1. Els nous aprenentatges
s'han de realitzar de forma individual, fent servir diferents estratègies i
posicions.
4. Comunicació expressiva. Es pretén un
desenvolupament de les habilitats comunicatives i que aquestes siguin
utilitzades de manera espontània per la persona amb Trastorn de l'Espectre
Autista. És important registrar i avaluar com es comunica, amb qui ho fa, on i
per què, amb això s'ha d'elaborar una programació individual i ajustada a les
seves necessitats.
5. El Joc. El nen/a ha d'aprendre de manera
intencional a jugar, pel mètode TEACCH "el trabajo es un juego, jugar es
un trabajo". Els nivells de desenvolupament del joc son: conducta
sensoriomotriu repetitiva, conducta sensoriomotriu exploradora, jocs de
causa-efecte, rutines simples (seqüències funcionals), i joc simbòlic.
6. Problemes conductuals. Interpretació
comunicativa per evitar els problemes de comportament. Model Iceberg, la
conducta observable és només una part petita de tot el problema.
Webgrafia:
Fuente: Documento
“Intervención Educativa en el Alumnado con Trastornos del Espectro Autista”.
Autor: Francisco Tortosa Nicolás. Servicio de Atención a la
Diversidad. Dirección General de Promoción Educativa e Innovación. Consejería
de Educación, Región de Murcia. (http://teleformacion.carm.es/moodle/mod/resource/view.php?id=86775).
EXEMPLES MÈTODE TEACCH
EXEMPLES
EXEMPLE 2
EXEMPLE 3
No hay comentarios:
Publicar un comentario