lunes, 6 de abril de 2015

EL MÈTODE TEACCH (Tractament i Educació de Nens amb Autisme i altres problemes de Comunicació)


En aquests moments volia fer aquesta entrada parlant del mètode TEACCH ja que estic fent una recerca de materials per alumnes amb autisme. El mètode TEACCH (Tractament i Educació de Nens amb Autisme i altres Problemes de Comunicació), es basa fonamentalment en la Estructura i les ajudes visuals, aquesta metodologia és molt adequada en el treball diari amb els alumnes amb autisme, especialment en la organització de les Aules Obertes i aules específiques que escolaritzen alumnes amb Trastorns de l'Espectre Autista (TEA).

Mètode TEACCH que en anglès és l'abreviació de les sigles Treatment and Education of Autistic related Communication Handicapped Children). L'objectiu principal d'aquest programa és l'atenció integral de la persona amb TEA i la seva família, per tal de que puguin viure i treballar de forma efectiva a casa, a l'escola i a la comunitat, reduint i millorant els comportaments autistes. L'aplicació d'aquesta metodologia a l'escola es centra en desenvolupar el treball autònom de l'alumne.

El principis en els quals estaria fonamentat aquest mètode, segons Schopler serien els següents:

- Adaptació òptima.                                                                                          

- Col·laboració entre pares i professionals.

- Intervenció eficaç.

- Èmfasi sobre la teoria cognitiva i conductual.

- Assessorament i diagnòstic precoç.

- Ensenyament estructurat amb mitjans audiovisuals.

- Entrenament multidisciplinari en el model generalista.

Els elements importants del mètode TEACCH serien els següents:

1. Ensenyança estructurada. En contextos organitzats, l'alumne entén millor les situacions i les expectatives, donant sentint a les activitats que desenvolupa. Amb això el que es fa es que  es facilita l'aprenentatge de l'alumne ja que estem utilitzant la modalitat visual, que és la que millor entenen els alumnes amb TEA, i per tant, d'aquesta estem possibilitant la reducció dels problemes de conducta i enfrontaments personals.

Es fan servir els següents nivells d'estructura: Estructura física (contextos amb significat), horaris individuals, sistema de treball (desenvolupant un treball independent, d'esquerra a dreta, de dalt a baix, emparellant colors,  utilitzant lletres i números), rutines i estratègies i ajudes visuals.

2. Activitats molt marcades i estructurades  visualment: organització visual. L'alumne sap exactament què fer, quan ho ha de fer, sap quan ha finalitzat la seva tasca i també que passarà després.

3. Ensenyament 1 a 1. Els nous aprenentatges s'han de realitzar de forma individual, fent servir diferents estratègies i posicions.

4. Comunicació expressiva. Es pretén un desenvolupament de les habilitats comunicatives i que aquestes siguin utilitzades de manera espontània per la persona amb Trastorn de l'Espectre Autista. És important registrar i avaluar com es comunica, amb qui ho fa, on i per què, amb això s'ha d'elaborar una programació individual i ajustada a les seves necessitats.

5. El Joc. El nen/a ha d'aprendre de manera intencional a jugar, pel mètode TEACCH "el trabajo es un juego, jugar es un trabajo". Els nivells de desenvolupament del joc son: conducta sensoriomotriu repetitiva, conducta sensoriomotriu exploradora, jocs de causa-efecte, rutines simples (seqüències funcionals), i joc simbòlic.

6. Problemes conductuals. Interpretació comunicativa per evitar els problemes de comportament. Model Iceberg, la conducta observable és només una part petita de tot el problema.



Webgrafia:



 

Fuente: Documento “Intervención Educativa en el Alumnado con Trastornos del Espectro Autista”. Autor: Francisco Tortosa Nicolás. Servicio de Atención a la Diversidad. Dirección General de Promoción Educativa e Innovación. Consejería de Educación, Región de Murcia. (http://teleformacion.carm.es/moodle/mod/resource/view.php?id=86775).

 
VÍDEO SOBRE EL MÈTODE TEACCH  (ENLLAÇ D'UN VÍDEO SOBRE EXPLICACIÓ DEL MÈTODE TEACCH)

EXEMPLES MÈTODE TEACCH
EXEMPLES
EXEMPLE 2
EXEMPLE 3

No hay comentarios:

Publicar un comentario