Actualment a part de realitzar la tasca de recerca i
elaboració de materials, estic procedint a passar diverses proves com: Wisc-IV,
Plon, PROLEC, EPQ-J, T.A.L.E.C, Canals i
Bisquerra.
El Wisc-IV avalúa la capacitat global i
quatre dominis específics d'intel·ligència que permeten un anàlisi més precís i
profund dels processos cognitius.
L'estructura de
la prova WISC-IV està formada per 15 proves (10 principals i 5 opcionals)
mitjançant les quals s'obté un perfil de puntuacions escalars, un CI total i 4
índex: comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat
de processament.
Aquesta prova
permet comparar el rendiment en els diversos índexs i proves, detectar punts
forts i febles i realitzar un anàlisi de processament. La informació obtinguda
mitjançant la WISC-IV és important per tal d'avaluar eficaçment les dificultats
d'aprenentatge, funcions executives, lesions cerebrals traumàtiques, altes
capacitats, discapacitat intel·lectual i altres alteracions mèdiques i
neurològies.
Estructura de la WISC-IV
Ejemplo de Matrices
PLON-R, és un prova molt prestigiosa entre
psicòlegs, pedagoga i logopedes per avaluar el desenvolupament del llenguatge
oral dels nens més petits: valora el desenvolupament del llenguatge en nens de
3, 4, 5 i 6 anys en els aspectes de Fonologia, Morfologia-Sintaxis, Contingut i
ús del llenguatge.
La
seva finalitat principal és
la detecció fàcil i ràpida dels alumnes de risc en quant al desenvolupament del
llenguatge, que deuen ser diagnosticats individualment per a poder actuar de
forma compensatòria, així com l'avaluació inicial dels aspectes fonamentals del
llenguatge, per tal de possibilitat una programació conseqüent amb els
resultats obtinguts i per encaminar el treball pedagògic futur en aquests
aspectes.
El PLON-R ha incorporat importants
millores: un nou disseny dels materials, l'extensió de l'àmbit d'aplicació als
3 anys i nous barems obtinguts amb mostres més àmplies i representatives.
El PLON-R és un instrument senzill
de comprendre, fàcil de fer servir, amb un temps d'aplicació breu i de gran
utilitat per a detectar els problemes lingüístics dels nens.
EPQ-J, és el Qüestionari de Personalitat per a nens i adults EPQ-J i A (Eysenck Personality Questionnaire Junior & Adult- EPQA), és un test d'administració individual i col·lectiva que avalua, a més de la sinceritat (Escala S), tres dimensions bàsiques de la personalitat, que són:
- Neuroticisme (Escala N)
- Extroversió (Escala E)
- Psicoticisme o Duresa (Escala P)
- Sinceritat (Escala S)
Les edats d'aplicació són aquestes:
-
EPQ-J: de 8 a 15 anys.
-
EPQ-A: a partir de 16 anys.
El
subjecte típic amb puntuació alta en N
es defineix com ansiós, preocupat, amb canvis d'humor i freqüentment deprimit.
Quan aquesta puntuació es combina amb l'extraversió, és probable que el
subjecte es mostri quisquillós e inquiet, excitable e, inclús, agressiu.
Pel
contrari, el subjecte estable tendeix a respondre emocionalment només amb un to
baix i dèbil, i torna al seu estat habitual ràpidament després d'una elevació
emocional; normalment és equilibrat, calmós, controlat i despreocupat.
PROLEC-R , La bateria PROLEC s'ha convertit en
el referent més important per a l'avaluació de la lectura en espanyol. Basada
en el model cognitiu, es centra en els processos que intervenen en la
comprensió del material escrit: Identificació de lletres, reconeixement de
paraules, processos sintàctics i processos semàntics.
La bateria està composada per nou
tasques: Nombre o so de les lletres, igual-diferent, lectura de paraules,
lectura de pseudoparaules, estructures gramaticals, signes de puntuació, comprensió
d'oracions, comprensió de textos i comprensió oral.
El PROLEC-R segueix la mateixa que
la prova anterior: tracta d'esbrinar quins components del sistema lector fallen
en els nens que no aconsegueixen aprendre a llegir. Aquesta versió revisada
introdueix una sèrie de millores substancials. En primer lloc, es consideren
els temps d'execució juntament amb les respostes correctes per tal de poder determinar la precisió i
eficiència lectora. Per altre banda, s'han eliminat les tasques poc
discriminatives i s'han modificat les estructures d'altres per millorar les
seves propietats psicomètriques. Igualment, s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació
als últims nivells de l'Educació Primària (5è i 6è) i s'ha comptat amb més de
900 casos per l'elaboració dels barems. Per últim, s'incorpora a l'avaluació un
nou mecanisme rellevant: la comprensió oral.
Com aquestes han estat les proves
que he passat la última setmana volia també posar una breu explicació de per
què serveixen cada una d'elles per si els companys necessiten aquesta
informació.
Webgrafia:
http://www.pearsonpsychcorp.es/producto/69/wisc-iv-escala-de-inteligencia-de-wechsler-para-ninos--iv
http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/
https://www.cop.es/uploads/PDF/WISC-IV.pdf
http://www.altas-capacidades.org/apps/blog/show/2769239-lo-que-miden-los-test-wisc-iv
PLON-R
http://web.teaediciones.com/plon-r-prueba-de-lenguaje-oral-navarra-revisada.aspx
http://es.slideshare.net/mo99ni88/prueba-plonr
http://es.scribd.com/doc/247790119/PLON-R-Cuadernos-de-registro-pdf#scribd
PROLEC-R
http://web.teaediciones.com/PROLEC-R-Bateria-de-Evaluacion-de-los-Procesos-Lectores--Revisad.aspx
www.web.teaediciones.com/Ejemplos/Extracto_PROLEC-R_manual.pdf
http://es.slideshare.net/lectotics13/prolec-r
http://www.psicologoescolar.com/EVALUACION/prolec_r_bateria_de_evaluacion_de_los_procesos_lectores_revisada.htm
EPQ-J
http://www.psico-system.com/2013/04/epq-cuestionario-de-personalidad-para.html
jlporrata.net/pdf/Manual_Cuestionario.pdf
http://constructosdepsicologia.blogspot.com.es/2013/11/epq-cuestionario-de-personalidad-para.html
No hay comentarios:
Publicar un comentario