martes, 14 de abril de 2015

PROVES PASSADES A DIVERSOS ALUMNES


Actualment a part  de realitzar la tasca de recerca i elaboració de materials, estic procedint a passar diverses proves com: Wisc-IV, Plon,  PROLEC, EPQ-J, T.A.L.E.C, Canals i Bisquerra.

El Wisc-IV avalúa la capacitat global i quatre dominis específics d'intel·ligència que permeten un anàlisi més precís i profund dels processos cognitius.

L'estructura de la prova WISC-IV està formada per 15 proves (10 principals i 5 opcionals) mitjançant les quals s'obté un perfil de puntuacions escalars, un CI total i 4 índex: comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament.

Aquesta prova permet comparar el rendiment en els diversos índexs i proves, detectar punts forts i febles i realitzar un anàlisi de processament. La informació obtinguda mitjançant la WISC-IV és important per tal d'avaluar eficaçment les dificultats d'aprenentatge, funcions executives, lesions cerebrals traumàtiques, altes capacitats, discapacitat intel·lectual i altres alteracions mèdiques i neurològies.

Estructura de la WISC-IV

 

 

Ejemplo de Matrices

 
PLON-R, és un prova molt prestigiosa entre psicòlegs, pedagoga i logopedes per avaluar el desenvolupament del llenguatge oral dels nens més petits: valora el desenvolupament del llenguatge en nens de 3, 4, 5 i 6 anys en els aspectes de Fonologia, Morfologia-Sintaxis, Contingut i ús del llenguatge.

La seva finalitat principal és la detecció fàcil i ràpida dels alumnes de risc en quant al desenvolupament del llenguatge, que deuen ser diagnosticats individualment per a poder actuar de forma compensatòria, així com l'avaluació inicial dels aspectes fonamentals del llenguatge, per tal de possibilitat una programació conseqüent amb els resultats obtinguts i per encaminar el treball pedagògic futur en aquests aspectes.

El PLON-R ha incorporat importants millores: un nou disseny dels materials, l'extensió de l'àmbit d'aplicació als 3 anys i nous barems obtinguts amb mostres més àmplies i representatives.

El PLON-R és un instrument senzill de comprendre, fàcil de fer servir, amb un temps d'aplicació breu i de gran utilitat per a detectar els problemes lingüístics dels nens.
 

EPQ-J, és el Qüestionari de Personalitat per a nens i adults EPQ-J i A (Eysenck Personality Questionnaire Junior & Adult- EPQA), és un test d'administració individual i col·lectiva que avalua, a més de la sinceritat (Escala S), tres dimensions bàsiques de la personalitat, que són:

 - Neuroticisme (Escala N)

- Extroversió (Escala E)

- Psicoticisme o Duresa (Escala P)

- Sinceritat (Escala S)

Les edats d'aplicació són aquestes:

- EPQ-J: de 8 a 15 anys.

- EPQ-A: a partir de 16 anys.

El subjecte típic amb puntuació alta en  N es defineix com ansiós, preocupat, amb canvis d'humor i freqüentment deprimit. Quan aquesta puntuació es combina amb l'extraversió, és probable que el subjecte es mostri quisquillós e inquiet, excitable e, inclús, agressiu.

Pel contrari, el subjecte estable tendeix a respondre emocionalment només amb un to baix i dèbil, i torna al seu estat habitual ràpidament després d'una elevació emocional; normalment és equilibrat, calmós, controlat i despreocupat.  

PROLEC-R , La bateria PROLEC s'ha convertit en el referent més important per a l'avaluació de la lectura en espanyol. Basada en el model cognitiu, es centra en els processos que intervenen en la comprensió del material escrit: Identificació de lletres, reconeixement de paraules, processos sintàctics i processos semàntics.

La bateria està composada per nou tasques: Nombre o so de les lletres, igual-diferent, lectura de paraules, lectura de pseudoparaules, estructures gramaticals, signes de puntuació, comprensió d'oracions, comprensió de textos i comprensió oral.

El PROLEC-R segueix la mateixa que la prova anterior: tracta d'esbrinar quins components del sistema lector fallen en els nens que no aconsegueixen aprendre a llegir. Aquesta versió revisada introdueix una sèrie de millores substancials. En primer lloc, es consideren els temps d'execució juntament amb les respostes correctes  per tal de poder determinar la precisió i eficiència lectora. Per altre banda, s'han eliminat les tasques poc discriminatives i s'han modificat les estructures d'altres per millorar les seves propietats psicomètriques. Igualment, s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació als últims nivells de l'Educació Primària (5è i 6è) i s'ha comptat amb més de 900 casos per l'elaboració dels barems. Per últim, s'incorpora a l'avaluació un nou mecanisme rellevant: la comprensió oral.   

Com aquestes han estat les proves que he passat la última setmana volia també posar una breu explicació de per què serveixen cada una d'elles per si els companys necessiten aquesta informació.

 
Webgrafia:

 
WISC-IV

http://www.pearsonpsychcorp.es/producto/69/wisc-iv-escala-de-inteligencia-de-wechsler-para-ninos--iv

http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/

https://www.cop.es/uploads/PDF/WISC-IV.pdf

http://www.altas-capacidades.org/apps/blog/show/2769239-lo-que-miden-los-test-wisc-iv

 
PLON-R

http://web.teaediciones.com/plon-r-prueba-de-lenguaje-oral-navarra-revisada.aspx

http://es.slideshare.net/mo99ni88/prueba-plonr

http://es.scribd.com/doc/247790119/PLON-R-Cuadernos-de-registro-pdf#scribd
 

PROLEC-R

http://web.teaediciones.com/PROLEC-R-Bateria-de-Evaluacion-de-los-Procesos-Lectores--Revisad.aspx

www.web.teaediciones.com/Ejemplos/Extracto_PROLEC-R_manual.pdf

http://es.slideshare.net/lectotics13/prolec-r

http://www.psicologoescolar.com/EVALUACION/prolec_r_bateria_de_evaluacion_de_los_procesos_lectores_revisada.htm

 
EPQ-J

http://www.psico-system.com/2013/04/epq-cuestionario-de-personalidad-para.html

jlporrata.net/pdf/Manual_Cuestionario.pdf

http://constructosdepsicologia.blogspot.com.es/2013/11/epq-cuestionario-de-personalidad-para.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario