PAC 1: PLA DE
TREBALL
1. BLOC 1.
DEFINICIÓ DEL PROJECTE/ FONAMENTACIÓ TEÒRICA.
1.1. Títol del projecte
"Intervenció
psicopedagògica i orientació educativa en alumnes amb dificultats
d'aprenentatge de la lecto-escriptura i amb autisme. Elaboració de
materials".
1.2. Descripció del tema del projecte
Al
Regne Unit al 1974, es va elaborar
l'infore Warnock, que va ser el primer document oficial on es prenia com a
referència oficial on es prenia com a referència el concepte de Necessitats
Educatives Especials i la nova visió que això suposava en el tractament dels
alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
Els
alumnes amb NEE requereixen d'unes atencions més específiques, així com d'uns
majors recursos i materials didàctics i educatius per aprendre.
És en
aquest cas on l'escola ha de ser capaç de detectar aquestes necessitats,
coneixent els perfils evolutius, les limitacions i els retards de l'alumne per
oferir la resposta educativa més adient.
La
intervenció principal del projecte es farà creant uns materials adaptats per
nens que encara estant en el cicle mig i superior d'educació primària i no han
adquirit l'aprenentatge de la lecto-escriptura i també per diversos casos de
TEA que hi ha al centre. El que es pretén amb aquest pla d'intervenció és
realitzar uns materials adaptats per portar a terme una atenció
individualitzada per aquests alumnes. El motiu és perquè he observat aquesta
necessitat, ja que aquests nens es troben sense materials adequats a les seves
necessitats i al seu nivell d'aprenentatge i això els hi està perjudicant tant
en la seva conducta com en la seva formació, ja que no estan assolint els
objectius curriculars de cicle.
Aquest
projecte m'ha de donar la oportunitat de conèixer i aprofundir en l'elaboració dels
materials, dels plans individualitzats, a conèixer les necessitats reals amb
les que es troben els mestres dins de l'aula. També he escollit aquest tipus de
projecte per la necessitat observada i per ajudar a la tasca educativa que
porten a terme els mestres, creant un material adaptat per poder treballar de
la millor manera les adaptacions i els plans individualitzats dels alumnes.
Arribat
a aquest punt considero que m'he de centrar més en els casos que presenten un
dèficit en l'aprenentatge de la lecto-escriptura, que actualment estaríem
parlant d'uns 5 casos entre cicle mitjà i superior d'educació primària i els
casos de TEA que serien un total de 8 amb diferents graus.
Els
principals objectius serien que coneguin les lletres, sons i grafies i puguin
treballar diferents temes que es tracten a l'aula amb una feina adaptada al seu
nivell, mitjançant l'adquisició de vocabulari a través de pictogrames i d'un
sistema més global, i que siguin alumnes més autònoms.
En el
cas dels nens amb TEA, es pretén fer un treball més organitzatiu, per tal de
que se'ls hi pugui anticipar tot el que faran i això els hi creí menys
ansietat, també la idea seria tractar les emocions i crear amb ells un
termòmetre perquè puguin expressar en tot moment el que senten i tècniques per
tal de que es puguin relaxar, un altre punt important i que he vist que
planteja una necessitat és treballar amb aquests alumnes el joc, el temps al
pati i ja que no tenen adquirit el joc simbòlic treballant mitjançant unes
guies i unes activitats el joc amb la resta de companys per tal de que l'hora
del pati no esdevingui un problema.
He
creat un annex on he establit les diverses fases que portaré a terme, dividides en 25h cadascuna d'elles, on he
indicat els objectius, destinataris, activitats/continguts, instruments i/o
tècniques i avaluació per tal de establir una planificació més detallada del
treball que portaré a terme durant el Pràcticum II per aconseguir els objectius
plantejats.
1.3. Supòsits teòrics del projecte
Partim
de l'enfocament constructivista de l'Ensenyament i l'aprenentatge CCEAE tenint
en compte les intencions i objectius de l'educació escolar i la concepció
interactiva de l'aprenentatge. Una fonamentació que recull aportacions de les
principals teories que el conformen:
- Teoria
genètica del desenvolupament intel·lectual.
-
Teoria de l'assimilació.
-
Teoria sociocultural.
-
Comportaments afectius, relacionals i psicosocials del desenvolupament i de
l'aprenentatge, i que Cèsar Coll va recollir totes aquestes fonts per fonamentar
les fases de les lleis educatives actuals.
Totes
aquestes aportacions de les principals teories ens proporcionen fonamentacions
per a promoure canvis de millora en els diferents contextos mitjançant la
participació activa de tots els seus components, per tal d'aconseguir una
millora en la pràctica educativa.
Des
d'una perspectiva sistèmica, el procés d'ensenyament-aprenentatge es basa en el
triangle interactiu educatiu (Coll, 1994) conformat per:
alumne-professor-continguts, tres elements bàsics per l'assoliment de
l'aprenentatge dels alumnes.
És
necessari tenir en compte una sèrie de requisits per aconseguir un aprenentatge
significatiu (teoria d'Ausubel), es tracta de presentar uns continguts capaços
de proporcionar la construcció del coneixement de l'alumne.
En la
intervenció que portaré a terme serà molt important tenir present l'adequació
dels continguts escolars a les característiques individuals dels alumnes (amb
els quals em centraré, alumnes amb TEA i amb nens amb la necessitat d'adquirir
l'aprenentatge de la lecto-escriptura i que es troben en cicle mitjà i superior
d'educació primària). També no hem d'oblidar que per que assoleixin aquests aprenentatges
hi ha d'haver una predisposició per part de l'alumne.
Des
del Departament d'Orientació es treballa des del model col·laboratiu, el qual
intenta donar resposta a la diversitat existent en les aules treballant
conjuntament amb el tutor de l'alumne i l'equip directiu des de l'interior del
centre i amb l'assessor de l'EAP i d'altres agents externs que presten els seus
serveis com CDIAP, CSMIJ i altres professionals.
1.4. Raons de la seva tria, interès i
prospectiva
Les
raons per les quals he decidit plantejar aquest projecte és degut a una
necessitat que vaig observar que hi havia al centre durant la realització del
Practicum I, el que he estat observant és que hi ha diversos nens amb retràs en
l'aprenentatge de la lecto-escriptura que no tenen un material adequat i
adaptat per treballar a l'aula i també ho vaig veure com a necessitat per nens
amb autisme.
Al no
haver material, i el fet de que els mestres no donen a l'abast de poder adaptar
totes les feines pels seus alumnes, fa que no es porti a terme una formació
individualitzada i adaptada pels nens que presenten aquestes necessitats
educatives especials.
També
ho he escollit perquè m'interessa conèixer materials, tècniques i metodologies
que es podrien fer servir per aquests nens i també perquè l'escola pugui tenir
un material per aquests alumnes i no hagin d'estar fent sempre el mateix. El
que pretenc és que aquests discents puguin aprendre d'una manera més autònoma,
al seu ritme i seguint les seves feines i no haver d'estar copiant o fent
altres coses que realment estan perjudicant el seu aprenentatge. Lo important
del projecte és el fet de que l'escola es pugui quedar amb un material que
puguin utilitzar per diversos alumnes que presentin un retràs en la
lecto-escriptura i per nens que tinguin autisme, ja que portaré a terme
materials diferents tenint en compte les diverses característiques que presenten
els alumnes.
1.5. Subjectes del projecte
Els
subjectes als quals estaria destinat el projecte seria a nens que tinguin o
presentin un dèficit en l'aprenentatge de la lecto-escriptura, que actualment
en el centre hi ha uns 5 casos que tenen un retard força elevat entre alumnes
de cicle mitjà i superior d'educació primària i també està plantejat per
l'elaboració de materials per nens amb TEA, que actualment son uns 8 amb
diferents graus, també de cicle mitjà i superior d'educació primària.
Els
materials que crearia per aquests alumnes, els portaria a terme en
col·laboració amb els tutors, amb els especialistes del departament
d'orientació i amb la mestra d'educació especial per conèixer més directament
les necessitats educatives que plantegen aquests alumnes i treballar
correctament les adaptacions a través dels plans individualitzats de cada nen.
He
plantejat aquest projecte perquè considero que ajudarà bastant als docents a
l'hora de tractar i formar a aquests alumnes, i que aquests puguin treballar de
forma més autònoma, que la seva formació
sigui més adaptada i es s'arribi a treballar adequadament les necessitats
educatives de cada alumne. Actualment no tenen material i per tant, cada mestre
ha de fer adaptacions diverses, el que acaba creant una angoixa bastant
important, perquè veuen que no poden arribar a tot i que si estan només per
aquests alumnes deixen de banda als altres i a la inversa. Per aquest motiu, si
tinguessin un material que poguessin fer servir com a recurs pels nens que
tenen aquestes dificultats, els hi facilitarà la tasca i els nens podran gaudir
d'una formació per individualitzada.
1.6. Bibliografia.
- Mauri Majós, T., Monereo Font, C.B.
(2004). La pràctica psicopedagògica en
l'educació formal. Barcelona: UOC.
-
Coll, C., Barberà, E. i Onrubia, J. (2000). La
atención de la diversidad en las prácticas de la educación. Infancia y
aprendizaje, 90 111-132.
-
Monereo, C. i Castelló, M. (1997). Las
estrategias de aprendizaje. Como incorporarlas a la práctica educativa.
Barcelona: Edebé.
-
Monereo, C. i Solé, L. (coord.) (1999). El
asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista.
Madrid: Alianza Editorial.
-
Onrubia, J. i altres (1998). Cristeris
psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat. Barcelona: Departament
d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya.
-
Giné, C., Basil, C. (coord.) Trastorns
del desenvolupament i necessitats educatives especials. Editorial: UOC.
-
Díez, A. (coord.). L'aprenentatge de la
lectoescriptura des d'una perspectiva constructivista. Vol I. Activitats per
fer a l'aula: textos funcional i contes. Editorial: Graó.
-
Bengoechea, P. Dificultades de
aprendizaje escolar en niños con necesidades educativas especiales i un enfoque
cognitivo. Universidad de Oviedo: Servicio de Publicaciones.
-
Fernández, Mª.C., Lledó, A., Grau, S. La
detección y atención educativa en los trastornos generalizados del desarrollo:
Autismo y síndrome de Asperger. Editorial: Club Universitario.
-
Greenspan, I. Stanley.(2008). Comprender
el autismo. Barcelona. Editorial: RBA.
- Stanton,
M. (2002). Convivir con el autismo: una
orientación para padres y educadores. Barcelona. Editorial: Paidós.
Webgrafia
-
http://www.tea.cat
-
http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tdes/tea
-
http://adapro.iter.es/es.html
-
http://www.metodoglobal.es
Filmografia
Más allá de la realidad. Dir. Bruce Broughton, UK,
1986.
Un testigo en silencio. Dir. Bruce Beresford, UK,
1994.
BLOC 2.
PROPOSTA METODOLÒGICA
Fase1
Data: 02/03/2015 Hores:25
|
Objectius:
- Conèixer una mica més als
alumnes als quals va destinada aquesta intervenció.
-Establir un horari per
observar i tenir més contacte amb cada un dels alumnes.
- Mantenir contacte directe
amb els tutors i mestres dels nens per tal de conèixer les problemàtiques i
necessitats amb les que es troben.
- Programar les sessions
d'observació a l'aula.
|
Destinataris:
- Alumnes amb dèficit en
l'aprenentatge de la lecto-escriptura d'educació primària del Centre Sagrat
Cor del Besòs.
- Alumnes amb TEA del Centre
educatiu Sagrat Cor del Besòs.
- El material realitzat
estarà pensat pel Departament d'Orientació i per mestres i tutors.
|
Activitats/Continguts:
- Participar en les observacions.
-Participar en les reunions
amb els tutors, mestres i professionals del centre i professionals externs
com la psicòloga de l'EAP.
|
Instruments/Tècniques:
- Entrevistes amb tutors,
mestres i alumnes.
- Observació i avaluació
inicial dels alumnes.
- Diari de cada una de les
sessions.
- Analitzar detalladament
les necessitats educatives existents.
- Organitzar les entrevistes
i observacions.
|
Avaluació:
Valoració general sobre la
tasca feta i la informació obtinguda en relació a les entrevistes i les
observacions portades a terme.
|
FASE
2: Inici creació dels materials Data: 24/03/2015 Hores:25
|
Objectius:
- Crear els primers
materials.
- Observar les actuacions
que guien la pràctica docent de cadascun dels professionals i en especial la
meva tutora.
- Fer proves dels materials
elaborats amb els alumnes per saber si són adequats a les seves necessitats.
- Treballar la consciència
fonològica.
|
Destinataris:
Els mateixos.
|
Activitats
i continguts:
- Organitzar les sessions
amb els alumnes i mestres.
- Organització del material
per temàtiques i necessitats.
- Portar al dia el diari de
camp.
- Reunions amb la tutora i
amb els professionals del centre i també professionals externs.
|
Instruments
i/o tècniques:
- Mètode global.
- Mètode TEACCH.
- Sistema spc - sistema
pictogràfic de comunicació.
- Consulta i ús de la
bibliografia.
|
Avaluació:
- Els materials estan sent
positius?
- Els alumnes treballen
millor a partir de les adaptacions?
- Modificaria les meves
actuacions?
- Són útils els mètodes
plantejats, en la meva intervenció educativa?
- Coses a millorar?
En aquest punt, el que
m'interessa avaluar és la tasca que estic portant a terme i si els materials
son els adequats per l'aprenentatge del nen.
|
FASE
3: Elaboració i presentació dels materials Data 14/03/2015 Hores: 25
|
Objectius:
- Aplicar els materials a
l'aula.
- Modificar plans
individualitzats.
- Observar l'evolució dels
alumnes.
- Observar i valorar la
utilitzat dels materials.
|
Activitats
i continguts:
- Reunions periòdiques amb
tutors, mestres, equip directiu, professionals interns i externs i tutora de
pràctiques.
- Observació del progrés
dels alumnes.
- Avaluació contínua i final
del projecte.
- Modificació dels materials
realitzats en cas de necessitat.
|
Instruments
i/o tècniques:
- Entrevistes.
- Observacions.
- Diari de camp.
- Qüestionari de
satisfacció.
- Avaluació del progrés dels
nens.
|
Avaluació:
- S'han adquirit els
objectius plantejats?
- Els alumnes objecte de la
intervenció psicopedagògica han adquirit nous coneixements o han millorat els
que tenien gràcies als nous materials i les noves adaptacions?
- Aquests alumnes han
millorar les seves avaluacions i la seva autoestima?
- Els docents valoren
positivament els nous materials?
- Opinió i valoració per
part del Departament d'Orientació sobre la feina portada a terme.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario