martes, 31 de marzo de 2015

PLA DE TREBALL DEL PROJECTE DE PRACTICUM


 

PAC 1: PLA DE TREBALL

 

1. BLOC 1. DEFINICIÓ DEL PROJECTE/ FONAMENTACIÓ TEÒRICA.

1.1. Títol del projecte

"Intervenció psicopedagògica i orientació educativa en alumnes amb dificultats d'aprenentatge de la lecto-escriptura i amb autisme. Elaboració de materials".

 

1.2. Descripció del tema del projecte

Al Regne Unit  al 1974, es va elaborar l'infore Warnock, que va ser el primer document oficial on es prenia com a referència oficial on es prenia com a referència el concepte de Necessitats Educatives Especials i la nova visió que això suposava en el tractament dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge.

Els alumnes amb NEE requereixen d'unes atencions més específiques, així com d'uns majors recursos i materials didàctics i educatius per aprendre.

És en aquest cas on l'escola ha de ser capaç de detectar aquestes necessitats, coneixent els perfils evolutius, les limitacions i els retards de l'alumne per oferir la resposta educativa més adient.

La intervenció principal del projecte es farà creant uns materials adaptats per nens que encara estant en el cicle mig i superior d'educació primària i no han adquirit l'aprenentatge de la lecto-escriptura i també per diversos casos de TEA que hi ha al centre. El que es pretén amb aquest pla d'intervenció és realitzar uns materials adaptats per portar a terme una atenció individualitzada per aquests alumnes. El motiu és perquè he observat aquesta necessitat, ja que aquests nens es troben sense materials adequats a les seves necessitats i al seu nivell d'aprenentatge i això els hi està perjudicant tant en la seva conducta com en la seva formació, ja que no estan assolint els objectius curriculars de cicle.

Aquest projecte m'ha de donar la oportunitat de conèixer i aprofundir en l'elaboració dels materials, dels plans individualitzats, a conèixer les necessitats reals amb les que es troben els mestres dins de l'aula. També he escollit aquest tipus de projecte per la necessitat observada i per ajudar a la tasca educativa que porten a terme els mestres, creant un material adaptat per poder treballar de la millor manera les adaptacions i els plans individualitzats dels alumnes.

Arribat a aquest punt considero que m'he de centrar més en els casos que presenten un dèficit en l'aprenentatge de la lecto-escriptura, que actualment estaríem parlant d'uns 5 casos entre cicle mitjà i superior d'educació primària i els casos de TEA que serien un total de 8 amb diferents graus.

Els principals objectius serien que coneguin les lletres, sons i grafies i puguin treballar diferents temes que es tracten a l'aula amb una feina adaptada al seu nivell, mitjançant l'adquisició de vocabulari a través de pictogrames i d'un sistema més global, i que siguin alumnes més autònoms.

En el cas dels nens amb TEA, es pretén fer un treball més organitzatiu, per tal de que se'ls hi pugui anticipar tot el que faran i això els hi creí menys ansietat, també la idea seria tractar les emocions i crear amb ells un termòmetre perquè puguin expressar en tot moment el que senten i tècniques per tal de que es puguin relaxar, un altre punt important i que he vist que planteja una necessitat és treballar amb aquests alumnes el joc, el temps al pati i ja que no tenen adquirit el joc simbòlic treballant mitjançant unes guies i unes activitats el joc amb la resta de companys per tal de que l'hora del pati no esdevingui un problema.

He creat un annex on he establit les diverses fases que portaré a terme,  dividides en 25h cadascuna d'elles, on he indicat els objectius, destinataris, activitats/continguts, instruments i/o tècniques i avaluació per tal de establir una planificació més detallada del treball que portaré a terme durant el Pràcticum II per aconseguir els objectius plantejats.

 

1.3. Supòsits teòrics del projecte

Partim de l'enfocament constructivista de l'Ensenyament i l'aprenentatge CCEAE tenint en compte les intencions i objectius de l'educació escolar i la concepció interactiva de l'aprenentatge. Una fonamentació que recull aportacions de les principals teories que el conformen:

- Teoria genètica del desenvolupament intel·lectual.

- Teoria de l'assimilació.

- Teoria sociocultural.

- Comportaments afectius, relacionals i psicosocials del desenvolupament i de l'aprenentatge, i que Cèsar Coll va recollir totes aquestes fonts per fonamentar les fases de les lleis educatives actuals.

Totes aquestes aportacions de les principals teories ens proporcionen fonamentacions per a promoure canvis de millora en els diferents contextos mitjançant la participació activa de tots els seus components, per tal d'aconseguir una millora en la pràctica educativa.

Des d'una perspectiva sistèmica, el procés d'ensenyament-aprenentatge es basa en el triangle interactiu educatiu (Coll, 1994) conformat per: alumne-professor-continguts, tres elements bàsics per l'assoliment de l'aprenentatge dels alumnes.

És necessari tenir en compte una sèrie de requisits per aconseguir un aprenentatge significatiu (teoria d'Ausubel), es tracta de presentar uns continguts capaços de proporcionar la construcció del coneixement de l'alumne.

En la intervenció que portaré a terme serà molt important tenir present l'adequació dels continguts escolars a les característiques individuals dels alumnes (amb els quals em centraré, alumnes amb TEA i amb nens amb la necessitat d'adquirir l'aprenentatge de la lecto-escriptura i que es troben en cicle mitjà i superior d'educació primària). També no hem d'oblidar que per que assoleixin aquests aprenentatges hi ha d'haver una predisposició per part de l'alumne.

Des del Departament d'Orientació es treballa des del model col·laboratiu, el qual intenta donar resposta a la diversitat existent en les aules treballant conjuntament amb el tutor de l'alumne i l'equip directiu des de l'interior del centre i amb l'assessor de l'EAP i d'altres agents externs que presten els seus serveis com CDIAP, CSMIJ i altres professionals.

 

1.4. Raons de la seva tria, interès i prospectiva

Les raons per les quals he decidit plantejar aquest projecte és degut a una necessitat que vaig observar que hi havia al centre durant la realització del Practicum I, el que he estat observant és que hi ha diversos nens amb retràs en l'aprenentatge de la lecto-escriptura que no tenen un material adequat i adaptat per treballar a l'aula i també ho vaig veure com a necessitat per nens amb autisme.

Al no haver material, i el fet de que els mestres no donen a l'abast de poder adaptar totes les feines pels seus alumnes, fa que no es porti a terme una formació individualitzada i adaptada pels nens que presenten aquestes necessitats educatives especials.

També ho he escollit perquè m'interessa conèixer materials, tècniques i metodologies que es podrien fer servir per aquests nens i també perquè l'escola pugui tenir un material per aquests alumnes i no hagin d'estar fent sempre el mateix. El que pretenc és que aquests discents puguin aprendre d'una manera més autònoma, al seu ritme i seguint les seves feines i no haver d'estar copiant o fent altres coses que realment estan perjudicant el seu aprenentatge. Lo important del projecte és el fet de que l'escola es pugui quedar amb un material que puguin utilitzar per diversos alumnes que presentin un retràs en la lecto-escriptura i per nens que tinguin autisme, ja que portaré a terme materials diferents tenint en compte les diverses característiques que presenten els alumnes.

 

1.5. Subjectes del projecte

Els subjectes als quals estaria destinat el projecte seria a nens que tinguin o presentin un dèficit en l'aprenentatge de la lecto-escriptura, que actualment en el centre hi ha uns 5 casos que tenen un retard força elevat entre alumnes de cicle mitjà i superior d'educació primària i també està plantejat per l'elaboració de materials per nens amb TEA, que actualment son uns 8 amb diferents graus, també de cicle mitjà i superior d'educació primària.

Els materials que crearia per aquests alumnes, els portaria a terme en col·laboració amb els tutors, amb els especialistes del departament d'orientació i amb la mestra d'educació especial per conèixer més directament les necessitats educatives que plantegen aquests alumnes i treballar correctament les adaptacions a través dels plans individualitzats de cada nen.

He plantejat aquest projecte perquè considero que ajudarà bastant als docents a l'hora de tractar i formar a aquests alumnes, i que aquests puguin treballar de forma més autònoma, que  la seva formació sigui més adaptada i es s'arribi a treballar adequadament les necessitats educatives de cada alumne. Actualment no tenen material i per tant, cada mestre ha de fer adaptacions diverses, el que acaba creant una angoixa bastant important, perquè veuen que no poden arribar a tot i que si estan només per aquests alumnes deixen de banda als altres i a la inversa. Per aquest motiu, si tinguessin un material que poguessin fer servir com a recurs pels nens que tenen aquestes dificultats, els hi facilitarà la tasca i els nens podran gaudir d'una formació per individualitzada.

 

1.6. Bibliografia.

- Mauri Majós, T., Monereo Font, C.B. (2004). La pràctica psicopedagògica en l'educació formal. Barcelona: UOC.

- Coll, C., Barberà, E. i Onrubia, J. (2000). La atención de la diversidad en las prácticas de la educación. Infancia y aprendizaje, 90 111-132.

- Monereo, C. i Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Como incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé.

- Monereo, C. i Solé, L. (coord.) (1999). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza Editorial.

- Onrubia, J. i altres (1998). Cristeris psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat. Barcelona: Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya.

- Giné, C., Basil, C. (coord.) Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials. Editorial: UOC.

- Díez, A. (coord.). L'aprenentatge de la lectoescriptura des d'una perspectiva constructivista. Vol I. Activitats per fer a l'aula: textos funcional i contes. Editorial: Graó.

- Bengoechea, P. Dificultades de aprendizaje escolar en niños con necesidades educativas especiales i un enfoque cognitivo. Universidad de Oviedo: Servicio de Publicaciones.

- Fernández, Mª.C., Lledó, A., Grau, S. La detección y atención educativa en los trastornos generalizados del desarrollo: Autismo y síndrome de Asperger.  Editorial: Club Universitario.

- Greenspan, I. Stanley.(2008). Comprender el autismo. Barcelona. Editorial: RBA.

- Stanton, M. (2002). Convivir con el autismo: una orientación para padres y educadores. Barcelona. Editorial: Paidós.

Webgrafia

- http://www.tea.cat

- http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tdes/tea

- http://adapro.iter.es/es.html

- http://www.metodoglobal.es

Filmografia

Más allá de la realidad. Dir. Bruce Broughton, UK, 1986.

Un testigo en silencio. Dir. Bruce Beresford, UK, 1994.

 

 

BLOC 2. PROPOSTA METODOLÒGICA

Fase1                                                                           Data: 02/03/2015        Hores:25
 
Objectius:
- Conèixer una mica més als alumnes als quals va destinada aquesta intervenció.
-Establir un horari per observar i tenir més contacte amb cada un dels alumnes.
- Mantenir contacte directe amb els tutors i mestres dels nens per tal de conèixer les problemàtiques i necessitats amb les que es troben.
- Programar les sessions d'observació a l'aula.
 
 
Destinataris:
- Alumnes amb dèficit en l'aprenentatge de la lecto-escriptura d'educació primària del Centre Sagrat Cor del Besòs.
- Alumnes amb TEA del Centre educatiu Sagrat Cor del Besòs.
- El material realitzat estarà pensat pel Departament d'Orientació i per mestres i tutors.
 
 
Activitats/Continguts:
- Participar en les observacions.
-Participar en les reunions amb els tutors, mestres i professionals del centre i professionals externs com la psicòloga de l'EAP.
 
 
Instruments/Tècniques:
- Entrevistes amb tutors, mestres i alumnes.
- Observació i avaluació inicial dels alumnes.
- Diari de cada una de les sessions.
- Analitzar detalladament les necessitats educatives existents.
- Organitzar les entrevistes i observacions.
 
 
Avaluació:
Valoració general sobre la tasca feta i la informació obtinguda en relació a les entrevistes i les observacions portades a terme.
 
FASE 2: Inici creació dels materials                      Data: 24/03/2015          Hores:25
 
Objectius:
- Crear els primers materials.
- Observar les actuacions que guien la pràctica docent de cadascun dels professionals i en especial la meva tutora.
- Fer proves dels materials elaborats amb els alumnes per saber si són adequats a les seves necessitats.
- Treballar la consciència fonològica.
 
 
Destinataris:
Els mateixos.
 
 
Activitats i continguts:
- Organitzar les sessions amb els alumnes i mestres.
- Organització del material per temàtiques i necessitats.
- Portar al dia el diari de camp.
- Reunions amb la tutora i amb els professionals del centre i també professionals externs.
 
 
Instruments i/o tècniques:
- Mètode global.
- Mètode TEACCH.
- Sistema spc - sistema pictogràfic de comunicació.
- Consulta i ús de la bibliografia.
 
 
Avaluació:
- Els materials estan sent positius?
- Els alumnes treballen millor a partir de les adaptacions?
- Modificaria les meves actuacions?
- Són útils els mètodes plantejats, en la meva intervenció educativa?
- Coses a millorar?
En aquest punt, el que m'interessa avaluar és la tasca que estic portant a terme i si els materials son els adequats per l'aprenentatge del nen.
 
FASE 3: Elaboració i presentació dels materials         Data 14/03/2015   Hores: 25
 
Objectius:
- Aplicar els materials a l'aula.
- Modificar plans individualitzats.
- Observar l'evolució dels alumnes.
- Observar i valorar la utilitzat dels materials.
 
 
Activitats i continguts:
- Reunions periòdiques amb tutors, mestres, equip directiu, professionals interns i externs i tutora de pràctiques.
- Observació del progrés dels alumnes.
- Avaluació contínua i final del projecte.
- Modificació dels materials realitzats en cas de necessitat.
 
 
Instruments i/o tècniques:
- Entrevistes.
- Observacions.
- Diari de camp.
- Qüestionari de satisfacció.
- Avaluació del progrés dels nens.
 
 
Avaluació:
- S'han adquirit els objectius plantejats?
- Els alumnes objecte de la intervenció psicopedagògica han adquirit nous coneixements o han millorat els que tenien gràcies als nous materials i les noves adaptacions?
- Aquests alumnes han millorar les seves avaluacions i la seva autoestima?
- Els docents valoren positivament els nous materials?
- Opinió i valoració per part del Departament d'Orientació sobre la feina portada a terme.
 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario