domingo, 12 de abril de 2015

INVESTIGACIÓ SOBRE EL MÉTODE BINDING


És un projecte d'intervenció en les dificultats d'aprenentatge de la lectura. Un dels camps d'investigació científica més actius en tot el món durant els últims 25 anys ha estat entendre com es pot ensenyar a llegir de la millor manera possible, una metodologia que permeti als nens que puguin llegir amb una fluïdesa i una bona comprensió.

Les principals conclusions d'aquesta intensa activitat científica van ser les següents:

1.- En els països que on es fan estudis s'ha trobat que entre un 25% - 44% dels nens finalitzen l'educació primària amb un nivell per sota del bàsic en comprensió lectora.

2.- Les dificultats lectores són la raó principal del fracàs escolar a més de poder generar problemes emocionals i de marginació social que poden arribar a ser molt greus.

3.- És un enfocament inadequat, i sobre tot improductiu, pensar que la capacitat de comprensió lectora va lligada només a una capacitat general d'intel·ligència i que aquesta està determinada per factors genètics que la fan bàsicament immutable. Aquesta concepció que molt sovint s'assumeix com a correcta i vàlida en les escoles i famílies va lligada a l'ús d'expressions com: "hay niños que tiran y otros que no" o expressions més sofisticades "contra lo que la naturaleza ha hecho la escuela no podemos luchar".

4.- La capacitat de comprendre un text correctament depèn d'una quantitat molt considerable de processos cognitius, la major part d'ells inconscients, els quals només podem comprendre i conèixer gràcies a la investigació científica. Un petit dèficit en tan sols un dels processos pot esdevenir un descens important en la capacitat de comprensió, encara que la resta de la cognició estigui en perfecte estat.

5.- Amb bones eines de diagnòstic es poden determinar aquests dèficits i dissenyar intervencions que tinguin com a objectiu millorar les habilitats del nen.

6.- El missatge que ens dóna la investigació actual és molt optimista: en contra de la concepció passiva i inmovilista del "hay niños que tiran y niños que no", la investigació científica està demostrant que es pot fer intervencions resultats bons i sorprenents. El cervell és molt plàstic i actualment existeixen intervencions que poden millorar de forma molt considerable els diferents dèficits específics.

Els sis punts que es mencionen anteriorment es troben recolzats per una gran quantitat d'estudis realitzats en tot el món i des de diferents perspectives. Queden encara moltes coses per esbrinar, entendre i explicar, però basats en la investigació actual, estan en condicions de dissenyar metodologies d'aprenentatge que se saben que, si s'apliquen amb rigor, milloraran molt el rendiment en comprensió i descodificació, tant dels nens amb dificultats com pels nens que no en tenen.

PROJEECTE MALLA

Aquest projecte va ser creat per la Universitat de Barcelona amb l'objectiu de coordinar els esforços dels investigadors d'aquesta universitat interessats en les dificultats d'aprenentatge. El grup a començar col·laboracions amb investigadors d'altres universitats de tot el món. Entre les quals col·laboren la Universitat de York en Toronto, la Universitat de Toronto, de Standford, de La Laguna, Málaga, i la Universitat Rene Descartes a Paris. L'objectiu general que tenien el grup de és el de col·laborar amb equips psicopedagògics i de mestre d'algunes escoles per a desenvolupar metodologies d'intervenció que fossin el més eficients possibles que incorporessin la investigació més actual i valuosa.

 

METODOLOGIA BINDING

Farà aproximadament quatre anys que professors del projecte MALLA van començar a desenvolupar una metodologia per ensenyar a llegir de manera més eficaç que permetia no només millorar el rendiment lector de tots els nens d'una classe, sinó que també podien resoldre els problemes dels nens amb més dificultats de descodificació i comprensió.

La metodologia ha estat validada per dos estudis. El primer estudi, portat a terme amb la col·laboració de l'Hospital de San Joan de Deu i de l'Hospital Universitari de Vall d'Hebron, es va fer durant el curs 2011-2012 juntament amb 12 escoles i 853 nens de primer de primària. Els resultats van ser presentats en diverses reunions científiques internacionals. El segon estudi estava previst per portar a terme en 10 escoles amb un total de 795 nens.

Els resultats obtinguts en la millora de la descodificació i la comprensió són comparables als obtinguts per les tres millors metodologies actuals segons el What Works Clearinghouse, un organisme creat pel Departament d'Educació d'Estats Units (aquests resultats es poden consultar a la Web del Us Department of Education).

LA PROPOSTA DE COL·LABORACIÓ AMB LES ESCOLES DEL MÉTODE BINDING:

1.- Introducció de la metodologia PEQUEÑO BINDING en el curs de primer de primària.

Els detalls de la implementació depenen de les necessitats de cada escola però aproximadament consisteixen en el següent:

a. Activitats per fer a classe en les que es treballa el llenguatge oral, la comprensió de contes, endevinalles, acudits i problemes matemàtics. En aquestes sessions de classe es fa especial incidència en l'aprenentatge del vocabulari, la sintaxi i la morfologia i en treballar, estratègies per millorar la comprensió. Requereix una hora de classe, quatre dies a la setmana.

b. Intervenció individualitzada per a nens amb dificultats. Consisteixen en sessions d'activitats realitzades amb l'ordinador d'una duració de 10 minuts. Aquestes sessions s'han de fer diàriament.

c. Deures adaptats a cada nen segons el seu nivell. Els deures s'han de fer a casa mitjançant l'accés a una aplicació web controlada per la mestra.

El que proporciona el projecte BINDING  a l'escola per poder aplicar aquesta metodologia és el següent:

1.- Formació inicial i continuada de les mestres i de l'equip psicopedagògic de les escoles.

2.- Seminaris d'intercanvi amb les mestres i l'equip psicopedagògic per estudiar la manera de millorar la implementació de la metodologia.

3.- Materials per a poder desenvolupar les sessions a les classes: quadern de la mestra, jocs cooperatius i l'accés a una aplicació web per a poder presentar les activitats infantils.

4.- Accés a una aplicació web que permet portar a terme sessions diàries i adaptades al nivell de cada nen, pels nens amb més dificultats.

5.- Accés a una aplicació web que permet, a diari, fer els deures ajustats al nivell de cada nen.

6.- Programa de tractament de dades quer permet a l'escola i a les mestres analitzar l'evolució diària de cada nen en particular, o del grup classe o de diferents segments de cada classe ( per exemple, els nens que es troben per sota d'un percentil 30 o per sobre del percentil 70).

7.- Screening inicial, screening intermig i screening final que permet avaluar l'estat de cada nen a cadascuna de les habilitats que requereix desenvolupar correctament (descodificació, vocabulari, comprensió, morfologia i sintaxi).

El cost de tot el projecte es de 20 euros per nen que s'han de pagar a la FBG de la Universitat de Barcelona una vegada establert un conveni de col·laboració. Els diners estan destinats a crear beques d'investigació per a investigar aquests temes.

2.- Screening i proposta d'intervenció per a nens amb dificultats de segon  sisè de primària.

Les dificultats de lectura i comprensió son la principal causa de fracàs escolar i hipotequen clarament el futur laboral. Hi ha estudis fets a Finlàndia i Estats Units que mostren que el nivell de lectura que es tenen a primer de primària prediuen  el recorregut acadèmic del nen. Per exemple, si acabarà fent estudis universitaris o no i quins tipus d'estudis seran. També prediuen clarament el futur laboral.

El What Works Crearinghouse es una agència creada pel Departament d'Educació d'Estats Units que avalúa l'evidència científica dels tractaments psicològics.  Segons el WWC la major part dels tractaments per a la millora de la comprensió i la fluïdesa lectora no funcionen. Per exemple, en el cas de les metodologies més àmpliament utilitzades per les logopedes americanes, les metodologies Orton-Gillingham, el WWC diu que no hi ha cap evidència que ens mostri que funcionen.

En el projecte BINDING han creat una metodologia per  a tractar nens i nois de 7 a 17 anys que han mostrar ser molt satisfactòria tant en comprensió com en fluïdesa lectora en tan sols quatre mesos d'intervenció.

El que proposen és fer un screening breu a tots els nens que es considera pertinent per a detectar les dificultats i fer una proposta als pares i a l'escola d'intervenció.
VÍDEO DIRECTORA ESCOLA THAU, PARLA SOBRE EL MÈTODE BINDING
EXEMPLE DE CENTRE QUE FA SERVIR EL MÈTODE BINDING


Webgrafia:

http://www.ccma.cat/324/El-Binding-un-metode-innovador-perque-els-infants-superin-les-dificultats-de-lectura/noticia/2243023/

http://www.uma.es/investigadores/grupos/leeduca/index.php?option=com_content&view=article&id=48:metodo-binding-intervencion-en-las-dificultades-de-aprendizaje-de-la-lectura&Itemid=18

www.uma.es/.../grupos/.../Proyecto%20BINDING%202013-2014.PDF

http://www.binding.es/inici.HTML

http://www.uditta.com/index.php/es/blog/item/86-binding

http://www.institucio.org/lavall/recursos/24052-programa-binding

No hay comentarios:

Publicar un comentario