És un projecte d'intervenció en les
dificultats d'aprenentatge de la lectura. Un dels camps d'investigació
científica més actius en tot el món durant els últims 25 anys ha estat entendre
com es pot ensenyar a llegir de la millor manera possible, una metodologia que
permeti als nens que puguin llegir amb una fluïdesa i una bona comprensió.
Les principals
conclusions d'aquesta intensa activitat científica van ser les següents:
1.- En els països que on
es fan estudis s'ha trobat que entre un 25% - 44% dels nens finalitzen
l'educació primària amb un nivell per sota del bàsic en comprensió lectora.
2.- Les dificultats
lectores són la raó principal del fracàs escolar a més de poder generar
problemes emocionals i de marginació social que poden arribar a ser molt greus.
3.- És un enfocament
inadequat, i sobre tot improductiu, pensar que la capacitat de comprensió
lectora va lligada només a una capacitat general d'intel·ligència i que aquesta
està determinada per factors genètics que la fan bàsicament immutable. Aquesta
concepció que molt sovint s'assumeix com a correcta i vàlida en les escoles i
famílies va lligada a l'ús d'expressions com: "hay niños que tiran y otros
que no" o expressions més sofisticades "contra lo que la naturaleza
ha hecho la escuela no podemos luchar".
4.- La capacitat de
comprendre un text correctament depèn d'una quantitat molt considerable de
processos cognitius, la major part d'ells inconscients, els quals només podem
comprendre i conèixer gràcies a la investigació científica. Un petit dèficit en
tan sols un dels processos pot esdevenir un descens important en la capacitat
de comprensió, encara que la resta de la cognició estigui en perfecte estat.
5.- Amb bones eines de
diagnòstic es poden determinar aquests dèficits i dissenyar intervencions que
tinguin com a objectiu millorar les habilitats del nen.
6.- El missatge que ens
dóna la investigació actual és molt optimista: en contra de la concepció
passiva i inmovilista del "hay niños que tiran y niños que no", la
investigació científica està demostrant que es pot fer intervencions resultats
bons i sorprenents. El cervell és molt plàstic i actualment existeixen
intervencions que poden millorar de forma molt considerable els diferents
dèficits específics.
Els sis punts que es
mencionen anteriorment es troben recolzats per una gran quantitat d'estudis
realitzats en tot el món i des de diferents perspectives. Queden encara moltes
coses per esbrinar, entendre i explicar, però basats en la investigació actual,
estan en condicions de dissenyar metodologies d'aprenentatge que se saben que,
si s'apliquen amb rigor, milloraran molt el rendiment en comprensió i
descodificació, tant dels nens amb dificultats com pels nens que no en tenen.
PROJEECTE MALLA
Aquest projecte va ser
creat per la Universitat de Barcelona amb l'objectiu de coordinar els esforços
dels investigadors d'aquesta universitat interessats en les dificultats
d'aprenentatge. El grup a començar col·laboracions amb investigadors d'altres
universitats de tot el món. Entre les quals col·laboren la Universitat de York
en Toronto, la Universitat de Toronto, de Standford, de La Laguna, Málaga, i la
Universitat Rene Descartes a Paris. L'objectiu general que tenien el grup de és
el de col·laborar amb equips psicopedagògics i de mestre d'algunes escoles per
a desenvolupar metodologies d'intervenció que fossin el més eficients possibles
que incorporessin la investigació més actual i valuosa.
METODOLOGIA BINDING
Farà aproximadament
quatre anys que professors del projecte MALLA van començar a desenvolupar una
metodologia per ensenyar a llegir de manera més eficaç que permetia no només
millorar el rendiment lector de tots els nens d'una classe, sinó que també
podien resoldre els problemes dels nens amb més dificultats de descodificació i
comprensió.
La metodologia ha estat
validada per dos estudis. El primer estudi, portat a terme amb la col·laboració
de l'Hospital de San Joan de Deu i de l'Hospital Universitari de Vall d'Hebron,
es va fer durant el curs 2011-2012 juntament amb 12 escoles i 853 nens de
primer de primària. Els resultats van ser presentats en diverses reunions científiques
internacionals. El segon estudi estava previst per portar a terme en 10 escoles
amb un total de 795 nens.
Els resultats obtinguts
en la millora de la descodificació i la comprensió són comparables als
obtinguts per les tres millors metodologies actuals segons el What Works
Clearinghouse, un organisme creat pel Departament d'Educació d'Estats Units
(aquests resultats es poden consultar a la Web del Us Department of Education).
LA PROPOSTA DE COL·LABORACIÓ AMB LES ESCOLES DEL
MÉTODE BINDING:
1.- Introducció de la metodologia PEQUEÑO BINDING en
el curs de primer de primària.
Els detalls de la
implementació depenen de les necessitats de cada escola però aproximadament
consisteixen en el següent:
a. Activitats per fer a
classe en les que es treballa el llenguatge oral, la comprensió de contes,
endevinalles, acudits i problemes matemàtics. En aquestes sessions de classe es
fa especial incidència en l'aprenentatge del vocabulari, la sintaxi i la morfologia
i en treballar, estratègies per millorar la comprensió. Requereix una hora de
classe, quatre dies a la setmana.
b. Intervenció
individualitzada per a nens amb dificultats. Consisteixen en sessions
d'activitats realitzades amb l'ordinador d'una duració de 10 minuts. Aquestes
sessions s'han de fer diàriament.
c. Deures adaptats a
cada nen segons el seu nivell. Els deures s'han de fer a casa mitjançant
l'accés a una aplicació web controlada per la mestra.
El que proporciona el
projecte BINDING a l'escola per poder
aplicar aquesta metodologia és el següent:
1.- Formació inicial i
continuada de les mestres i de l'equip psicopedagògic de les escoles.
2.- Seminaris
d'intercanvi amb les mestres i l'equip psicopedagògic per estudiar la manera de
millorar la implementació de la metodologia.
3.- Materials per a
poder desenvolupar les sessions a les classes: quadern de la mestra, jocs
cooperatius i l'accés a una aplicació web per a poder presentar les activitats
infantils.
4.- Accés a una
aplicació web que permet portar a terme sessions diàries i adaptades al nivell
de cada nen, pels nens amb més dificultats.
5.- Accés a una
aplicació web que permet, a diari, fer els deures ajustats al nivell de cada
nen.
6.- Programa de
tractament de dades quer permet a l'escola i a les mestres analitzar l'evolució
diària de cada nen en particular, o del grup classe o de diferents segments de
cada classe ( per exemple, els nens que es troben per sota d'un percentil 30 o
per sobre del percentil 70).
7.- Screening inicial,
screening intermig i screening final que permet avaluar l'estat de cada nen a
cadascuna de les habilitats que requereix desenvolupar correctament (descodificació,
vocabulari, comprensió, morfologia i sintaxi).
El cost de tot el
projecte es de 20 euros per nen que s'han de pagar a la FBG de la Universitat
de Barcelona una vegada establert un conveni de col·laboració. Els diners estan
destinats a crear beques d'investigació per a investigar aquests temes.
2.- Screening i proposta d'intervenció per a nens amb dificultats de
segon sisè de primària.
Les dificultats de
lectura i comprensió son la principal causa de fracàs escolar i hipotequen
clarament el futur laboral. Hi ha estudis fets a Finlàndia i Estats Units que
mostren que el nivell de lectura que es tenen a primer de primària prediuen el recorregut acadèmic del nen. Per exemple,
si acabarà fent estudis universitaris o no i quins tipus d'estudis seran. També
prediuen clarament el futur laboral.
El What Works
Crearinghouse es una agència creada pel Departament d'Educació d'Estats Units
que avalúa l'evidència científica dels tractaments psicològics. Segons el WWC la major part dels tractaments
per a la millora de la comprensió i la fluïdesa lectora no funcionen. Per
exemple, en el cas de les metodologies més àmpliament utilitzades per les
logopedes americanes, les metodologies Orton-Gillingham, el WWC diu que no hi
ha cap evidència que ens mostri que funcionen.
En el projecte BINDING
han creat una metodologia per a tractar
nens i nois de 7 a 17 anys que han mostrar ser molt satisfactòria tant en
comprensió com en fluïdesa lectora en tan sols quatre mesos d'intervenció.
El que proposen és fer
un screening breu a tots els nens que es considera pertinent per a detectar les
dificultats i fer una proposta als pares i a l'escola d'intervenció.
VÍDEO DIRECTORA ESCOLA THAU, PARLA SOBRE EL MÈTODE BINDING EXEMPLE DE CENTRE QUE FA SERVIR EL MÈTODE BINDING
Webgrafia:
http://www.ccma.cat/324/El-Binding-un-metode-innovador-perque-els-infants-superin-les-dificultats-de-lectura/noticia/2243023/
http://www.uma.es/investigadores/grupos/leeduca/index.php?option=com_content&view=article&id=48:metodo-binding-intervencion-en-las-dificultades-de-aprendizaje-de-la-lectura&Itemid=18
www.uma.es/.../grupos/.../Proyecto%20BINDING%202013-2014.PDF
http://www.binding.es/inici.HTML
http://www.uditta.com/index.php/es/blog/item/86-binding
http://www.institucio.org/lavall/recursos/24052-programa-binding
No hay comentarios:
Publicar un comentario