M´he adonat portant a terme les pràctiques que
l'avaluació psicopedagògica requereix de tècniques i instruments per a poder
recollir la informació de forma vàlida i fiable. A l'hora d'escollir les
tècniques o els instruments influeix l'enfoc d'avaluació que el docent pugui
tenir, ja que podria seguir un enfoc més tradicional o crític, i com els dos
són diferents, es plantegen objectius diversos, i la finalitat de l'avaluació
psicopedagògica també canvia i utilitza tècniques e instruments diferents.
Les tècniques que es porten a terme dins del
departament d'orientació per tal de seguir un procés avaluatiu serien:
l'entrevista, la observació sistemàtica i les proves psicopedagògiques per tal
d'establir un diagnòstic o uns resultats (que no serien "oficials"),
ja que els diagnòstics han de venir donats per l'EAP.
Les entrevistes tenen una gran utilitat ja que
es fan servir com a font d'informació, per reafirmar hipòtesis, confirmar la
informació obtinguda mitjançant la observació o unes altres tècniques o
instruments. Se sol fer la semiestructurada i la no estructurada, tot depèn del
moment i de la o les persones amb les que es tingui l'entrevista.
Sobre les proves psicopedagògiques, vaig
parlar amb anterioritat en un altre post indicant les que es feien servir en el
departament d'orientació i perquè servien, per tant en aquest moment no voldria
repetir-me.
Però em voldria centrar sobretot en
l'observació, ja que és una tècnica fonamental que consisteix en veure,
escoltar i registrar comportaments, actituds i procediments en relació a uns
objectius determinats. Considero que és molt important, i de fet és al que mi
he dedicat més en aquests últims dies, en observar diverses classes i diversos
nens amb necessitats educatives molt variades . Normalment es fan observacions
no participants, on prenc lloc a un espai de la classe i observo a diversos
nens, realment sóc un agent extern a la dinàmica que observo.
És una tècnica amb la que estic aprenent molt,
perquè observes actituds i comportaments que també ajuden a crear un diagnòstic
del nen. Em centraria en comentar
l'experiència a una classe de 4t on es troba un nen amb un diagnòstic de TEA, un
nen que presenta un nivell molt elevat d'ansietat i nerviosisme que el fa tenir
un balanceig molt important, per tal de millorar la situació del nen a l'aula,
mitjançant la observació vam pactar una sèrie de tasques a portar a terme com
per exemple:
v Tenir una seqüència per
tranquilitzar-se a la taula.
v Modificar la cadira per tal que li sigui més complicat el balanceig.
v Canviar la companya de taula per tal de que l’ajudi a l’hora de
calmar-se, i que li recordi seguir la seqüència.
v Definir on, quan i amb qui es pot balancejar.
v Fer una història o regla social escrita, on s’indicaria com veuen els
demés el seu comportament.
v Substituir la conducta de balanceig per una més acceptada (com per
exemple moure les cames).
v Estructurar la classe i explicar els imprevistos, per tal de que el
Rubén tingui clar les assignatures que es fan, les persones que poden entrar a
l’aula i el que es farà.
v Que el nen tingui un horari perquè tingui clar el que ha de fer a
classe.
v Ensenyar-li una tècnica de relaxació, en un espai tranquil. Si hi ha
molt soroll i es posa molt nerviós (ja que son nens hipersensibles), si cal que
surti un moment al passadís per relaxar-se.
v Al inici de la classe posar música relaxant, per disminuir el soroll de
l’ambient (encara que sempre sigui la mateixa).
I per tal d'iniciar l'aplicació d'aquestes
pautes, vaig elaborar un termòmetre que us mostro a continuació.
Com a conclusió indicaria que l'observació és
una de les tècniques psicopedagògiques més útils per tal de poder obtenir una
primera idea de què li succeeix a l'alumne, com es comporta a l'aula i com se'l
tracta, per tal de valorar les necessitats educatives que presenta i les pautes
que es poden marcar i a partir d'aquí seguir amb les següents tècniques.
TERMÒMETRE DE LES EMOCIONS
No hay comentarios:
Publicar un comentario